روسیه یک شهروند دوتابعیتی را به اتهام کمک ۵۱ دلاری به یک نهاد خیریه اوکراینی دستگیر کرد

زندانی در روسیه

روسیه یک شهروند زن روس را که دارای تابعیت آمریکایی نیز هست، به اتهام اهدای مبلغ اندکی پول به یک سازمان خیریه اوکراینی به «خیانت» متهم و بازداشت کرده است.

این اتهام طبق قوانین روسیه می‌تواند مجازاتی تا ۲۰ سال حبس داشته باشد.

مبلغ اهدایی معادل ۵۱ دلار و ۸۰ سنت آمریکاست که سبب شده مأموران سازمان امنیت فدرال روسیه، اف‌اس‌بی، کسِنیا خاوانا، ۳۳ ساله را ماه گذشته در شهر یکاترینبورگ بازداشت کنند.

روزنامه بریتانیایی گاردین روز سه‌شنبه دوم اسفند با استناد به گزارش منتشرشده در رسانه‌های روسیه افزود سازمان امنیت فدرال آن کشور خانم خاوانا را به مشارکت در یک کارزار مالی برای یک گروه اوکراینی متهم کرده است.

روسیه می‌گوید این کارزار مالی «ممکن است» پول‌های گردآوری شده را صرف خرید تجهیزات پزشکی و «سلاح» کرده باشد تا برای یاری اوکراین در نبرد در برابر روسیه در اختیار اوکراینی‌ها قرار دهد.

خانم خاوانا، ۳۳ ساله، این پول را زمانی که ظاهراً ساکن لس‌آنجلس بوده، به سازمان غیرانتفاعی «رازوم» مستقر در نیویورک اهدا کرده بود.

بیشتر در این باره: پوتین قانون مصادره اموال منتقدان جنگ علیه اوکراین را امضا کرد

او متهم است که پول را ۲۴ فوریه سال ۲۰۲۲ اهدا کرده است؛ روز آغاز یورش نظامی روسیه به اوکراین با عنوان «عملیات ویژه». جنگ روسیه در اوکراین این هفته وارد سومین سال خود می‌شود.

خانم خاوانا ابتدا به اتهام «نقض نظم عمومی» بازداشت شده بود اما در کیفرخواست ارائه‌شده علیه او به دادگاه اتهامش به «خیانت» تغییر کرده است.

در پی انتشار گزارش بازداشت خانم خاوانا در رسانه‌های روسیه، دولت جو بایدن اعلام کرد از این امر آگاه بوده و در جستجوی اطلاعات بیشتر در این زمینه است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، سه‌شنبه شب به شهروندان آمریکایی دوباره هشدار داد از سفر به روسیه خودداری کنند.

روسیه چند شهروند آمریکایی دیگر را نیز که اکثراً تابعیت روس هم دارند در حبس دارد و برخی از آن‌ها را به «عاملیت خارجی» یا موارد دیگری در ضدیت با «امنیت ملی» متهم کرده است.