پیشنهادهای امنیتی روسیه برای مقابله با نفوذ ناتو

گفت‌وگوی تصویری جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در دسامبر ۲۰۲۱

روسیه روز جمعه ۲۶ آذر پیش‌نویس اسناد امنیتی را با هدف محدود کردن نفوذ نظامی آمریکا و ناتو در کشورهای همسایه‌اش – محدوده شوروی سابق و اروپای شرقی – منتشر کرد و خواستار مذاکره فوری با واشینگتن شد.

مسکو می‌گوید سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، نباید اجازه دهد هیچ عضو جدیدی به ائتلاف نظامی به رهبری ایالات متحده بپیوندد و ایجاد پایگاه‌های نظامی جدید در کشورهای شوروی سابق متوقف شود.

در پی انتشار این پیش‌نویس‌ها سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، در نشستی با خبرنگاران گفت روسیه آماده است تا بلافاصله «همین فردا» (شنبه) در یک کشور سوم، مذاکرات امنیتی فوری با آمریکا برگزار کند.

او افزود که روسیه به آمریکایی‌ها پیشنهاد داده است مذاکرات در ژنو برگزار شود.

انتشار این دو پیش‌نویس در شرایطی انجام می‌گیرد که تنش در روابط غرب و مسکو شدت گرفته است. رهبران کشورهای غربی در هفته‌های اخیر روسیه را به تدارک حمله به اوکراین متهم کردند و هشدار دادند که روسیه در صورت تهاجم به اوکراین بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد.

پیشتر در گفت‌وگوهای طولانی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با همتای آمریکایی خود، جو بایدن، پیرامون بحران اوکراین، رهبر روسیه خواستار «توافق‌های الزام‌آور» برای تضمین امنیت آن کشور در برابر توسعه ناتو به سمت شرق اروپا شده بود.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه، وب‌سایت الجزیره و گزارش‌های رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن