زلنسکی ایران و کره شمالی را «شریک جرم» روسیه در حمله به اوکراین خواند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در سخنرانی خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد با اشاره به نقض گستردهٔ قوانین بین‌المللی توسط روسیه، خواستار اقدامات قاطع جامعه جهانی شد.

زلنسکی همچنین با انتقاد شدید از حمایت ایران و کرهٔ شمالی از روسیه، این دو کشور را «هم‌دستان» روسیه در جنگی خواند که اکنون بیش از سه سال است این کشور را تحت تأثیر قرار داده است.

رئیس‌جمهور اوکراین در سخنرانی خود گفت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، بسیاری از معیارها و قوانین بین‌المللی را نقض کرده و خود‌به‌خود متوقف نخواهد شد و تنها با زور می‌توان او را به صلح وادار کرد.

ولودیمیر زلنسکی همچنین افزود: «حمایت ایران و کرهٔ شمالی از روسیه، آن‌ها را به شرکای جرم در جنگی تبدیل کرده که جان شهروندان ما را می‌گیرد.»

زلنسکی همچنین به برنامه‌ریزی برای یک نشست صلح به رهبری اوکراین تا پایان سال جاری میلادی اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد این نشست بتواند به عنوان گامی مهم در راستای پایان دادن به تعارضات عمل کند.

کمی پیش از سخنرانی ولودیمیر زلنسکی در سازمان ملل متحد، واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در این سازمان، به شدت از مواضع زلنسکی انتقاد کرد و گفت روسیه قصد ندارد به سخنان تکراری و بی‌اساس او گوش دهد.

او زلنسکی را متهم کرد که با سخنان خود تنها به تشدید تنش‌ها کمک می‌کند. با این حال، نبنزیا در طول سخنرانی زلنسکی از سالن شورای امنیت خارج نشد.

آقای زلنسکی همچنین در همین روز در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز سخنرانی کرد.

زلنسکی گفت: «پوتین تاکنون بسیاری چیزها را به سرقت برده، اما هرگز نخواهد توانست که آیندهٔ جهان را برباید.»

او سپس از رهبران جهان دعوت کرد که به حمایت خود از اقداماتش برای رسیدن به صلح و عدالت ادامه دهند.

ولودیمیر زلنسکی همچنین قرار است شش مهرماه در کاخ سفید با جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، دیدار کند تا با ارائهٔ «طرح پیروزی» به همتای آمریکایی خود، جو بایدن را به صدور مجوز استفاده از سلاح‌های دوربُرد غربی در عمق خاک روسیه مجاب کند.

اوکراین در ماه‌های اخیر خواسته خود مبنی بر دریافت مجوز برای استفاده از تسلیحات دوربرد غربی برای زدن اهدافی در داخل خاک روسیه را بارها تکرار کرده است.

ایالات متحده برای اجتناب از تشدید تنش‌ها تاکنون با اعطای چنین مجوزی موافق نبوده، اما در روزهای اخیر گمانه‌هایی درباره احتمال تغییر این سیاست مطرح شده بود.

بریتانیا به تازگی اعلام کرده که مایل است به اوکراین اجازه استفاده از موشک‌های کروز «توفان سایه» ساخت خود را بدهد، اما کاخ سفید همچنان به این موضوع بدبین است.