جنگ اوکراین؛ نیمی از صادرات ۱۵۸ میلیارد دلاری انرژی روسیه به اتحادیه اروپا بوده است

بر اساس پژوهش جدیدی که توسط «مرکز مطالعات انرژی و هوای پاک» انجام شده است، روسیه از زمان تهاجم به اوکراین حدود ۱۵۸ میلیارد دلار صادرات انرژی‌های فسیلی (نفت، گاز و زغال‌سنگ) داشته که ۵۴ درصد آن به اتحادیه اروپا بوده است.

بر اساس این گزارش، ارزش صادرات انرژی‌های فسیلی روسیه به اتحادیه اروپا از فوریه امسال که تهاجم نظامی به اوکراین را آغاز کرد، معادل دو برابر صادراتش به چین و هشت برابر صادرات آن به ترکیه بوده است.

این گزارش می‌افزاید اگرچه در مجموع صادرات انرژی روسیه از لحاظ حجم ۱۸ درصد افت کرده است اما جهش قیمت حامل‌های انرژی در بازارهای جهانی باعث شده که درآمدهای صادرات انرژی‌های فسیلی کرملین بیشتر از دور مشابه پارسال باشد.

این گزارش می‌افزاید بخش زغال‌سنگ روسیه بیشترین آسیب را از تحریم‌های غرب دیده و فعالیت چندین معدن زغال‌سنگ آن متوقف شده است.

مرکز مطالعات انرژی و هوای پاک در ادامه می‌گوید اتحادیه اروپا از زمان تهاجم روسیه به اوکراین خرید نفت این کشور را ۱۷ درصد کاهش داده است و انتظار می‌رود از دسامبر امسال که تحریم‌های نفتی غرب علیه روسیه اجرایی می‌شود، خرید نفت از روسیه را ۹۰ درصد کاهش دهد.

صادرات و مالیات مربوط به حوزه انرژی‌های فسیلی سهمی ۴۰ درصدی در بودجه دولت روسیه دارد.

با استفاده از گزارش مرکز مطالعات انرژی و هوای پاک و خبرگزاری آناتولی/د.خ/ک.ر