نهاد وابسته به سازمان ملل تلفات بیش از «۳۰ هزار غیرنظامی اوکراینی» را مستند کرد

ولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در آستانه دومین سالگرد حمله روسیه به اوکراین گفت: این تهاجم، رنج‌های بسیار زیادی به همراه داشته است و غیرنظامیان به‌دلیل کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار نفر، بهای هولناکی پرداخت می‌کنند.

ولکر تورک پنجشنبه سوم اسفند، دو روز قبل از دومین سالگرد تهاجم تمام‌عیار مسکو به اوکراین، در بیانیه‌ای گفت که نهاد ناظر حقوق بشر سازمان ملل در اوکراین تلفات ۳۰ هزار و ۴۵۷ غیرنظامی را در طول جنگ راستی‌آزمایی کرده است که از این تعداد، ۱۰ هزار و ۵۸۲ نفر کشته و ۱۹ هزار و ۸۷۵ نفر زخمی شده‌اند.

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل در عین حال گفت که آمار واقعی احتمالاً بسیار بیشتر از این ارقام است.

آقای تورک افزود: «حمله نظامی تمام‌عیار روسیه به اوکراین، که در آستانه ورود به سومین سال خود و بدون هیچ پایانی است، همچنان باعث نقض جدی و گسترده حقوق بشر و نابودی زندگی و معیشت مردم می‌شود».

او تصریح کرد که این تهاجم «بهای انسانی هولناکی را به همراه داشته و رنج عظیمی را بر میلیون‌ها غیرنظامی تحمیل کرده است».

در بیانیه آقای تورک آمده است که «نهاد ناظر حقوق بشر سازمان ملل در اوکراین» اعدام‌ها، شکنجه گسترده، بازداشت‌های خودسرانه غیرنظامیان توسط نیروهای روسی و همچنین ناپدید شدن قهری و سایر موارد نقض حقوق بشر را مستند کرده است.

در همین حال، آژانس مهاجرت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه اعلام کرد که بیش از ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر، حدود ۴۰ درصد از جمعیت اوکراین، در سال جاری به نوعی از کمک‌های بشردوستانه وابسته هستند، در حالی که میلیون‌ها پناهنده اوکراینی در خارج از کشور نیز نیازمند کمک هستند.

از سوی دیگر بر اساس تخمین «سازمان بین‌المللی مهاجرت» مستقر در ژنو، در حال حاضر دو میلیون و ۲۰۰ هزار پناهنده اوکراینی در کشورهای همسایه به‌سر می‌برند، در حالی که در مجموع نزدیک به شش و نیم میلیون اوکراینی در سراسر جهان پناهنده هستند.

این سازمان با بیان این‌که «حدود سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در داخل اوکراین آواره شده‌اند، خانواده‌ها هنوز از هم جدا هستند و کودکان بی‌خانمان شده‌اند»، از جامعه جهانی خواست تا تلاش‌ها برای کمک به غیرنظامیان اوکراینی آسیب‌دیده از جنگ را افزایش دهند.

امی پوپ، مدیرکل سازمان بین‌المللی مهاجرت، در این زمینه گفت: «ما برای مقابله با چالش‌های پیش رو در تأمین زندگی بهتر برای اوکراینی‌ها، روی حمایت بیشتر کمک‌کنندگان و شرکای محلی حساب می‌کنیم.»