آمریکا: شبکه روسی راشاتودی به‌ طور مستقیم از کرملین دستور می‌گیرد

ایالات متحده می‌گوید شبکه تلویزیونی روسی «راشاتودی» به‌ طور مستقیم از کرملین دستور می‌گیرد و با سیستم امنیتی نظامی روسیه برای انتشار اطلاعات نادرست در جهان با هدف تضعیف دموکراسی همکاری می‌کند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، جمعه، ۲۳ شهریور با اعلام این خبر افزود که واشینگتن، شواهد تازه‌ای مبنی بر همکاری راشاتودی و چهار رسانه دیگر که زیرمجموعه سرویس مطبوعاتی گروه رسانه‌ای «روسیه امروز» هستند، به‌ دست آورده، حاکی از این که این رسانه‌ها در راستای انتشار اطلاعات نادرست در جهان فعالیت می‌کنند.

این چهار رسانه، خبرگزاری‌های اسپوتنیک و ریانووستی و دو شبکه تلویزیونی روپتلی و نووستی روسیه هستند، اما بیانیهٔ اخیر آمریکا، بیشتر روی راشاتودی متمرکز شده است.

سرویس مطبوعاتی «روسیه امروز» پیش از این به‌دلیل فعالیت در راستای انتشار تبلیغات و اطلاعات نادرستِ کرملین تحریم شده بود.

هفته گذشته وزارت دادگستری ایالات متحده بیانیه‌ای منتشر کرد که به آمریکایی‌ها در مورد تلاش‌های روسیه برای تأثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری سال نوامبر سال جاری میلادی هشدار می‌داد و بر همین موضوع تمرکز داشت.

بیشتر در این باره: مقام اطلاعاتی آمریکا: ایران، روسیه و چین درپی تاثیر بر انتخابات ۲۰۲۴ هستند

نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا بارها نسبت به اقدامات روسیه، چین و ایران برای تاثیر بر انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا و دامن‌ زدن به تنش‌ و ایجاد تفرقه میان رأی‌دهندگان هشدار داده‌اند.

آنها می‌گویند، این کشورها در حال تدارک حملات سایبری برای از بین‌ بردن اعتماد رای‌دهندگان در انتخابات ریاست ‌جمهوری ماه نوامبر آینده، دو ماه دیگر، هستند.

وزارت خارجه و وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز هفته گذشته هشدارهایی درباره سرویس مطبوعاتی «روسیه امروز» و شرکت‌های تابعه آن صادر و تحریم‌هایی را علیه آنها وضع کردند.

بلینکن در عین حال به خبرنگاران گفت که وزارت خارجه آمریکا یک کمپین دیپلماتیک را برای به اشتراک گذاشتن شواهدی راه‌اندازی خواهد کرد که واشینگتن در مورد قابلیت‌های راشاتودی در ارائه «اطلاعات نادرست» کشف کرده و از دیگر کشورها نیز می‌خواهد که در این زمینه وارد عمل شوند.

به گفتهٔ او بریتانیا و کانادا نیز به راه‌اندازی این کمپین به منظور مقابله با «تهدید ناشی از راشاتودی و سایر دستگاه‌های انتشار اطلاعات نادرست و نفوذ پنهان روسیه» به ایالات متحده خواهند پیوست.

وزیر خارجه آمریکا افزود اگرچه هر دولتی خودش تصمیم خواهد گرفت که چگونه به اقدامات روسیه در این زمینه پاسخ دهد، اما واشینگتن از هر متحد و شریکی می‌خواهد که «با فعالیت‌های راشاتودی، همچون سایر فعالیت‌های اطلاعاتی روسیه در داخل مرزهای خود رفتار کنند».

آمریکا علاوه بر این کارزار دیپلماتیک، تحریم‌های جدیدی را علیه سه نهاد و دو فرد به دلیل دست‌ داشتن در عملیات‌ نفوذ جهانی روسیه در جهان اعلام کرد.