روسیه از توقیف ۷۸ هواپیمای خود در خارج از کشور خبر داد

اتحادیه اروپا حریم هوایی خود را به روی ناوگان هوایی روسیه بسته است.

وزیر حمل‌ونقل روسیه از توقیف ۷۸ هواپیمای روسی در خارج از کشور به خاطر عواقب تحریم‌های بین‌المللی در رابطه با تهاجم نظامی کرملین به اوکراین خبر داد.

خبرگزاری اینترفاکس روز سه‌شنبه دوم فروردین از قول ویتالی ساوِلیِف وزیر حمل‌ونقل روسیه خبر داد که ۵۱۵ هواپیمای مسافربری روسیه، اجاره‌ای هستند.

اتحادیه اروپا حریم هوایی خود را به روی ناوگان هوایی روسیه بسته است، اما خبرگزاری اسپوتنیک از قول ساولیف گزارش داده است که هواپیماها حتی «در کشورهای دوست مانند ترکیه، آذربایجان و ارمنستان» نیز توقیف شده‌اند.

ناوگان هوایی روسیه قبل از تهاجم این کشور به اوکراین هزار و ۳۶۷ فروند هواپیمای غیرنظامی داشت و تقریبا همه هواپیماهای بوئینگ و ایرباس این کشور در برمودا و ایرلند ثبت شده بودند. اکنون این کشورها ثبت هواپیماهای روسی را لغو کرده و آقای ساولیف می‌گوید ما تقریبا ۸۰۰ هواپیما را به ثبت روسی منتقل کردیم: «آن‌ها را در شرکت‌های بیمه روسی که تحت حمایت بانک مرکزی هستند، بیمه می‌کنیم و هواپیماها باقی می‌مانند».

به گزارش خبرگزاری رویترز، برخی شرکت‌های هواپیمایی فعال در روسیه از ترس شکرآب شدن روابط‌شان با شرکت‌های بین‌المللی، از ثبت هواپیماهای خود در روسیه اجتناب می‌کنند.

ساولیف همچنین گفته است روسیه سعی دارد با شرکت‌های لیزینگ غربی در خصوص خرید هواپیما صحبت کند اما آن‌ها وارد مذاکره نمی‌شوند و در این شرایط روسیه انتقال ناوگان خود برای ثبت در روسیه را شروع کرده است.

به گفته وی، مسئولان روسیه در حال حاضر با تمرکز به تجربه ایران که سال‌ها در تحریم بوده است، به‌دنبال راه‌حلی برای موضوع هستند.

با استفاده از گزارش‌های اینترفاکس، اسپوتنیک و رویترز/د.خ/ک.ر