عفو بین‌الملل: روسیه کودکان و والدین آن‌ها را به‌دلیل مخالفت با جنگ هدف قرار می‌دهد

مقام‌های روسیه پس از حمله این کشور به اوکراین، در مدارس ابتدایی و متوسطه کلاس‌های میهن‌پرستی راه‌اندازی کردند

عفو بین‌الملل می‌گوید مقام‌های روسیه به‌طور فزاینده‌ای کودکان و خانواده‌های آن‌ها را به‌دلیل مخالفت با کرملین و حمله آن به اوکراین، هدف قرار داده و مجازات می‌کنند.

این گروه حقوق بشری روز جمعه ۱۱ خرداد در گزارشی اعلام کرد: به‌دنبال حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، مقام‌های مسکو سرکوب مخالفان را تشدید کرده‌اند، از کودکان برای اعمال فشار بر والدین استفاده می‌کنند، تهدید به حذف حقوق والدین کرده یا کودکان را به موسسه‌ها می‌فرستند.

به گفته عفو بین‌الملل، برخی از والدین مجبور شده‌اند که با فرزندان خود از روسیه فرار کنند تا از آن‌ها جدا نشوند.

اولگ کوزلوفسکی، پژوهشگر عفو بین‌الملل در روسیه، می‌گوید: «به‌رغم تمام حرف‌های کرملین درباره ارزش خانواده، به‌طرز بی‌شرمانه‌ای از پیوند بین کودکان و والدین آن‌ها برای سرکوب مخالفان سوء‌استفاده می‌شود».

او گفت: «در این حمله به کودکان که با انگیزه سیاسی صورت می‌گیرد، مدارس و آموزگاران به ابزاری برای آزار و اذیت و دخالت خودسرانه دولت تبدیل شده‌اند».

به گزارش عفو بین‌الملل، واروارا گالکینا ۱۰ ساله در اکتبر ۲۰۲۲ به‌دلیل تصویر پروفایل خود در واتساپ که یک نقاشی در حمایت از اوکراین بود، توسط پلیس روسیه بازجویی شد.

پلیس مسکو، مادرش النا یولیکور را تهدید و خانه آن‌ها را بازرسی کرد. این مادر و دو دخترش از ترس تعقیب پلیس ناچار به ترک کشور شدند.

او به عفو بین‌الملل گفت: «نمی‌خواستم فرزندانم زندگی دوگانه داشته باشند و وانمود کنند که با دولت موافق هستند یا از جنگ حمایت می‌کنند».

بیشتر در این باره: «پوتینیسم» چیست و آیا به بقای پوتین در قدرت کمک می‌کند؟

عفو بین‌الملل با اشاره به یک مورد دیگر گفته که پلیس منطقه اولان- اوده در شرق سیبری، در سپتامبر ۲۰۲۲ ناتالیا فیلونووا، فعال مخالف را در جریان یک اعتراض دستگیر کرد. او پس از چند ماه حبس خانگی، به‌طور موقت بازداشت شد، در حالی که پسر معلول او، ولادیمیر آلالیکین، که در آن زمان ۱۶ ساله بود، به پرورشگاه فرستاده شد.

خانم فیلونووا در اوت ۲۰۲۳ به دو سال و ده ماه زندان محکوم شد. عفو بین‌الملل می‌گوید که پسر او در پرورشگاه ماند و شکایت داشت که توسط سایر کودکان مورد آزار و اذیت قرار گرفته است.

این نهاد حقوق بشری می‌گوید در هیچ یک از مواردی که این نهاد از آن‌ها مطلع شده است، کمیسیون‌های حقوق کودکان برای به چالش کشیدن آزار و شکنجه‌ با انگیزه سیاسی کودکان یا حمایت از رعایت حق آزادی بیان آن‌ها مداخله نکرده‌اند.

بر اساس این گزارش، مقام‌های روسیه پس از حمله این کشور به اوکراین، در مدارس ابتدایی و متوسطه «کلاس میهن‌پرستی» راه‌اندازی کردند.

به گفته عفو بین‌الملل، در این کلاس‌های میهن‌پرستی که برای کودکان شش و هفت ساله برگزار شده، به آموزگاران دستور داده شد تا از احساسات شادی و جشن مرتبط با دهمین سالگرد الحاق شبه‌جزیره کریمه اوکراین به خاک روسیه حمایت کنند.

این نهاد از مقام‌های روسیه خواسته است تا به حقوق کودکان برای آزادی بیان و اجتماعات مسالمت‌آمیز احترام بگذارند و ضمن حمایت از آن‌ها، تضمین بدهند که این کودکان بدون ترس از مجازات از این حقوق برخوردار خواهند بود.

عفو بین‌الملل همچنین تاکید کرده که مسکو باید از محدود کردن یا حذف حقوق والدین و فرستادن کودکان به پرورشگاه به عنوان اقدامی برای مجازات خودداری کند. ضمن این‌که، کمیسیون‌های خدمات اجتماعی و حقوق کودکان باید به نفع آن‌ها وارد عمل شوند و از قوانین بین‌المللی حقوق بشر پیروی کنند.

بر اساس گزارش عفو بین‌الملل و خبرگزاری فرانسه/ک.ر/ف.دو