روسیه صادرات سوخت خودرو به اکثر کشورها را به‌دلیل کمبود داخلی موقتا ممنوع کرد

دولت روسیه روز پنجشنبه ۳۰ شهریور اعلام کرد که با هدف تثبیت بازار داخلی، صادرات بنزین و گازوئیل به همه کشورها به استثنای تعداد اندکی از جمهوری‌­های سابق اتحاد شوروی را متوقف می کند.

این ممنوعیت صادرات سوخت خودرو کشورهای عضو اتحاديه اقتصادی اوراسیا، از جمله بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان را شامل نمی‌شود.

دولت روسیه در بیانیه‌ای افزود: «اعمال این محدودیت موقت به اشباع بازار داخلی و در نتیجه کاهش قیمت برای مصرف‌کنندگان کمک خواهد کرد.»

وزارت انرژی روسیه نیز گفت این اقدام از صادرات غیرقانونی سوخت خودرو پیشگیری خواهد کرد.

گزارش‌ها حاکی است که در ماه­‌های اخیر روسیه با کمبود بنزین و گازوئیل مواجه بوده است. بهای سوخت خودرو در معاملات بزرگ و عمده‌فروشی­‌ها در حد چشمگیری افزایش یافته است ولی دولت با هدف مهار قیمت­‌ها در حد نرخ تورم رسمی از افزایش بهای سوخت برای مصرف‌کنندگان جلوگیری کرده است.

پيامدهای افزایش قیمت‌ها به خصوص در برخی از مناطق جنوبی روسیه که مراکز مهم تولید غلات در آن‌جا واقع شده‌اند و سوخت در برداشت محصولات نقش مهمی دارد محسوس‌تر بوده است.

وقوع یک بحران جدی در بازار سوخت خودرو با توجه به نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات می‌تواند برای کرملین دردسر ایجاد کند.

دلالان بازار انرژی می‌گویند عوامل اصلی بروز این وضعیت افزایش هزینه تعمیر و نگهداری پالایشگاه‌ها، محدود شدن امکان انتقال سوخت از طریق شبکه راه آهن و کاهش ارزش برابری روبل است که باعث تشویق صادرات سوخت می‌شود.

بیشتر در این باره: اتحادیه اروپا واردات فرآورده‌های نفتی از روسیه را تحریم کرد

به گفته معامله‌گران و براساس اسناد صادرات انرژی، روسیه در ۲۰ روز اول ماه سپتامبر در مقایسه با همین بازه زمانی در ماه اوت حجم صادرات بنزین و گازوئیل را از مسیرهای دریايی ۳۰ درصد (معادل تقریبا ۱.۷ میلیون بشکه) کاهش داده است.

دولت روسیه در بخش دیگری از بیانیه روز پنجشنبه خود گفت: «دولت در گذشته برای ایجاد ثبات در بازار سوخت حجم مقرر عرضه بنزین و گازوئیل برای مصرف در بازار داخلی را افزایش داده است. حجم عرضه سوخت در بازار داخلی متناسب با نیازهای صنعت کشاورزی روزانه بررسی و در صورت نیاز به سرعت تغییر خواهد کرد.»

طبق آمارهای موجود روسیه، در سال میلادی گذشته یبش از ۴.۸ میلیون تن بنزین و حدود ۳۵ میلیون تن گازوئیل صادر کرده است.