روسیه یک موشک بالیستیک با قابلیت هسته‌ای را با «موفقیت» آزمایش کرد

عکس از پرتاب آزمایشی موشک بالیستیک قاره‌پیما با نام «بولاوا»

روسیه بامداد یک‌شنبه ۱۴ آبان یک موشک بالیستیک قاره‌پیما را با موفقیت آزمایش کرد که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه پرتاب این موشک که «بولاوا» نام دارد در حالی صورت گرفته که روسیه از زمان لغو پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای تهدیدهای کلامی خود را افزایش داده است.

وزارت دفاع آمریکا نیز پرتاب این موشک بالیستیک را موفقیت‌آمیز اعلام کرد و گفت که این موشک از دریای سفید در شمال غرب روسیه به سمت هدفی در هزاران کیلومتر دورتر واقع در شبه‌جزیره کامچاتکا در شرق روسیه شلیک شده است.

بیشتر در این باره: پوتین قانون لغو تعهد روسیه به پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای را امضا کرد

رئیس‌جمهور روسیه روز پنج‌شنبه ۱۱ آبان قانون لغو تعهد این کشور به پیمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای را امضا کرد.

ولادیمیر پوتین گفت که هدف از این اقدام قرار دادن روسیه در موقعیت برابر با آمریکا است.

مسکو هم‌چنین اعلام کرد با وجود لغو این پیمان، آزمایش هسته‌ای انجام نخواهد داد مگر این ‌که آمریکا چنین کاری کند.

دولت آمریکا به‌رغم امضای پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای در سال ۱۹۹۶، آن را تصویب نکرده است.

روسیه پرتاب آزمایشی موشک بالیستیک قاره‌پیما را یک روز پس از آن انجام داد که اتحادیه اروپا اعلام کرد قرار است تحریم‌های تازه‌ای را در هفته آینده علیه روسیه اعلام کند.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، روز شنبه ۱۳ آبان در جریان سفر به کی‌یف، پایتخت اوکراین، ضمن اعلام این خبر گفت که تحریم‌های تازه شامل شرکت‌های مستقر در کشورهای غیر اتحادیه اروپا که تحریم‌ها را دور می‌زنند، نیز خواهد شد.

به گفته این مقام اروپایی، این تحریم‌ها هم‌چنین شامل افزایش ممنوعیت‌های واردات و صادرات نفت و هم‌چنین سختگیری بیشتر نسبت به سقف قیمتی که روسیه می‌تواند برای صادرات نفت خود تعیین کند، خواهد شد.

هم‌زمان با افزایش تنش‌ها بین غرب و روسیه بر سر موضوع اوکراین و جدی‌تر شدن تهدیدهای مسکو در روزهای گذشته، شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی نیوز در روزهای گذشته از تلاش‌های آمریکا و اروپا برای مذاکره با روسیه خبر داد.

این شبکه به نقل از یک مقام کنونی و یک مقامات بلندپایه سابق ایالات متحده اعلام کرد که این کشور با همراهی اروپا مذاکراتی را با اوکراین درباره مذاکرات صلح احتمالی با روسیه برای پایان دادن به درگیری‌ها آغاز کرده‌ است.

تشدید درگیری‌ها هم‌زمان با سفر رئیس کمیسیون اروپا به کی‌یف

با وجود تلاش‌ها برای مذاکره و برقراری صلح بین روسیه و اوکراین که از مدتی پیش آغاز شده، این موضوع تاکنون به نتیجه خاصی نرسیده‌ است و درگیری‌ها بین دو کشور هم‌چنان ادامه دارد.

ازجمله روز شنبه گزارش‌هایی از آسیب به یک کارخانه کشتی‌سازی در شبه‌جزیره کریمه در جریان درگیری بین روسیه و اوکراین منتشر شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که اوکراین ۱۵ موشک کروز به این کارخانه در شرق کریمه شلیک کرد که روسیه موفق به رهگیری دو فروند از آنها نشد و این موشک‌ها به این کارخانه و یک کشتی روسی آسیب زدند.

بیشتر در این باره: اوکراین از «شدیدترین» بمباران مناطق مسکونی خود توسط روسیه در سال جاری خبر داد

ارتش اوکراین نیز تأیید کرد که نیروهایش به یک کارخانه کشتی‌سازی در کِرچ آسیب رسانده‌اند.

نیروهای روسیه در واکنش به این حمله، شامگاه شنبه و پس از پایان دیدار رئیس کمیسیون اروپا با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، حملات مرگباری را به منطقه پولتاوا در شرق اوکراین و منطقه خرسون در جنوب اوکراین آغاز کردند.

این حملات چند کشته و زخمی برجای گذاشت.

با استفاده از گزارش‌‌های خبرگزاری فرانسه، آسوشیتدپرس، رادیو اروپای آزاد و رادیوفردا؛ ف.ع/ پ.پ