بریتانیا می‌گوید روسیه در ازای پهپاد قرار است به ایران قطعات تسلیحاتی پیشرفته بدهد

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا٬ روز سه‌شنبه ۲۹ آذر گفت روسیه قرار است در ازای پهپاد به ایران قطعات تسلیحاتی پیشرفته بدهد و از سایر کشورهای غربی خواست برای افشای معاملات و همکاری های تسلیحاتی بین مسکو و جمهوری اسلامی اقدامات بیشتری انجام دهند.

آقای والاس در جلسه پارلمان بریتانیا در بخشی از گزارش خود در مورد جنگ در اوکراین گفت:«ایران به یکی از حامیان نظامی مهم روسیه بدل شده است.»

او افزود:«روسیه در ازای دریافت بیش از ۳۰۰ پهپاد انتحاری قرار است به ایران قطعات تسلیحاتی پیشرفته بدهد که امنیت خاورمیانه و جهان را به خطر خواهد انداخت. ما برای افشای این همکاری ها باید اقدامات بیشتری انجام دهیم.»

آقای والاس دقیقا نگفت روسیه قرار است چه نوع قطعاتی به ایران بدهد.

بیشتر در این باره: دیدار امیرعبداللهیان با مقامات اروپایی در اردن؛ بورل خواهان توقف فوری سرکوب معترضان شد

در همین زمینه، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، صبح سه شنبه در دیداری با وزیر خارجه ایران که در اردن انجام شد به حسین امیرعبدالهیان گفت٬ جمهوری اسلامی باید حمایت نظامی از روسیه و سرکوب در داخل ایران را فورا متوقف کند.

مقامات جمهوری اسلامی به ارسال پهپاد برای روسیه اذعان کرده ولی می‌گویند این جنگ افزارها قبل از شروع جنگ اوکراین ارسال شده اند. روسیه نیز استفاده ارتش این کشور از پهپادهای ایرانی در تهاجم نظامی به اوکراین را تکذیب می‌کند.

مقامات اوکراینی می‌گویند ارتش روسیه در حملات بامداد روز دوشنبه به زیرساخت های غیرنظامی این کشور نیز از پهپادهای ایرانی استفاده کرده است و پدافند ضد هوایی اوکراین توانسته است چندين فروند از آنها را در آسمان منهدم کند.

آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا تعدادی از فرماندهان نظامی، نهادها و شرکت های ایرانی را که در تولید و ارسال پهپاد به روسیه دخالت دارند، تحریم کرده‌اند.

در رویدادی دیگر نیکلای شولگینف، وزیر انرژی روسیه روز سه شنبه گفت شرکت‌های روسی به همکاری با ایران در زمینه تولید توربین‌های گازی تمایل دارند.

روسیه از سال‌ها پیش تلاش کرده توربین های گازی با ظرفیت متوسط و بالا را در داخل تولید کند ولی به نظر می‌رسد که این تلاش هنوز به نتیجه نرسیده است. از زمان شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در اسفند گذشته تولید داخلی این ماشین آلات اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

«زیمنس» و چند شرکت مهندسی غربی که تاکنون توربین‌های گازی روسیه را تامین می کردند در پی تهاجم نظامی آن کشور به اوکراین معاملات با روسیه را متوقف کرده اند و در نتیجه این کشور برای تاسیسات انتقال گاز با کمبود توربین روبرو است.

نیکلای شولگینف در دیداری با علی اکبر محرابیان، وزیر انرژی ایران گفت:«امکان بالقوه همکاری گسترده ای در این زمینه وجود دارد.»

در ماه های اخیر و در پی وضع تحریم های گسترده تجاری و مالی علیه روسیه توسط دولت های غربی تمایل مسکو به گسترش همکاری با جمهوری اسلامی ایران افزایش یافته است. در مقابل ایران نیز که از سالها پیش هدف تحریم های آمریکا و غرب بوده همزمان با از بین رفتن امید به احیای برجام خواستار گسترش همکاری ها با روسیه در زمینه های گوناگون از جمله انرژی ، حمل و نقل و کشاورزی است.

با استفاده از رویترز؛ ش.ر