دادگاه روسیه بازداشت خبرنگار رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی را بار دیگر تمدید کرد

آلسو کورماشِوا، خبرنگار بازداشت‌شده رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی در روسیه

دادگاهی در روسیه بازداشت آلسو کورماشِوا، از خبرنگاران رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، را بیش از دو ماه دیگر تمدید کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دادگاهی در شهر کازان روز جمعه دهم آذر (یکم دسامبر) بازداشت پیش از محاکمه خانم کورماشِوا را تا میانه بهمن‌ماه آینده تمدید کرد.

بیشتر در این باره: دادگاه روسیه بازداشت خبرنگار رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی را تا ۱۴ آذر تمدید کرد


این خبرنگار بخش تاتار رادیو اروپای آزاد که ملیت روس- آمریکایی دارد، اردیبهشت امسال (ماه مه) برای رسیدگی به یک موضوع اضطراری خانوادگی به روسیه سفر کرد اما حدود یک ماه بعد هنگام خروج از این کشور در فرودگاه شهر کازان به‌صورت موقت بازداشت و هردو گذرنامه‌اش ضبط شد.

به گزارش رسانه‌های روسیه، خانم کورماشِوا روز ۱۹ مهر به‌دلیل آن که گذرنامه آمریکایی خود را ثبت نکرده بود، مبلغ ده هزار روبل جریمه شد.

یک هفته بعد او به این اتهام که نام خود را به عنوان «عامل خارجی» ثبت نکرده است، بار دیگر بازداشت شد. این اتهام می‌تواند تا پنج سال زندان در پی داشته باشد.

هیئت تحقیق روسیه مدعی شده است که خودداری این خبرنگار از ثبت نکردن نام خود به عنوان «عامل خارجی» می‌تواند تهدیدی علیه «امنیت فدراسیون روسیه» باشد.

قانون «عامل خارجی» روسیه قانونی است که به گروهی از رسانه‌ها در این کشور عنوان «رسانه‌های نماینده کشورهای خارجی» را می‌دهد.

طبق این قانون «عوامل خارجی» باید در هر مطلبی که منتشر می‌کنند خود را به عنوان «عامل خارجی» معرفی کنند، باید نام خود را در اداره‌ای دولتی به ثبت برسانند و از منبع درآمد و اهداف خود به‌طور منظم گزارش دهند.

گروه حقوق بشر «مِموریال» به‌تازگی، آلسو کورماشوا را به‌ عنوان یک «زندانی سیاسی» به رسمیت شناخت.


با استفاده از گزارش‌های رادیو اروپای آزاد، رویترز، رادیوفردا/ ف. ع./ ف. دو.