دادگاه روسیه بازداشت خبرنگار رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی را تا ۱۴ آذر تمدید کرد

آلسو کورماشِوا در جلسه دادرسی شهر کازان روسیه

دادگاهی در روسیه درخواست دادستان‌های این کشور برای تمدید بازداشت آلسو کورماشِوا، از خبرنگاران رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، را که هفته گذشته توسط پلیس بازداشت شده بود، تأیید کرد.

دادگاه ناحیه سووتسکی در شهر کازان روز دوشنبه اول آبان، طی جلسه دادرسی، درخواست وکیل خانم کورماشِوا برای آزادی پیش از محاکمه را رد و بازداشت او را تا روز ۵ دسامبر (۱۴ آذر) تمدید کرد.

جفری گدمین، مدیرکل رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی روز دوشنبه گفت که این رسانه از تصمیم دادگاه «عمیقا مأیوس» شده و خواستار آزادی فوری آلسو کورماشِوا شد تا او نزد خانواده‌اش بازگردد.

بیشتر در این باره: خبرنگار رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی در شهر کازانِ روسیه بازداشت شد

این خبرنگار بخش تاتار رادیو اروپای آزاد که ملیت روس- آمریکایی دارد، پس از آن که برای دیدار با خانواده‌اش از پراگ در جمهوری چک به روسیه سفر کرده بود، بازداشت شد.

او که در ماه مه به روسیه رفته بود، روز دوم ژوئن هنگام خروج از این کشور در فرودگاه شهر کازان به شکل موقت بازداشت و هردو گذرنامه‌اش ضبط شد و از آن زمان امکان خروج نداشت.

به گزارش رسانه‌های روسیه، خانم کورماشِوا روز ۱۹ مهر به دلیل آن که گذرنامه آمریکایی خود را ثبت نکرده بود، مبلغ ۱۰ هزار روبل جریمه شد.

یک هفته بعد او به این اتهام که نام خود را به عنوان «عامل خارجی» ثبت نکرده است، بار دیگر بازداشت شد. این اتهام می‌تواند تا پنج سال زندان در پی داشته باشد.

هیئت تحقیق روسیه مدعی شده که خودداری این خبرنگار از ثبت نکردن نام خود به عنوان «عامل خارجی» می‌تواند تهدیدی علیه «امنیت فدراسیون روسیه» باشد.

قانون «عامل خارجی» روسیه قانونی است که به گروهی از رسانه‌ها در این کشور عنوان «رسانه‌های نماینده کشورهای خارجی» را می‌دهد.

طبق این قانون «عوامل خارجی» باید در هر مطلبی که منتشر می‌کنند خود را به عنوان «عامل خارجی» معرفی کنند، باید نام خود را در اداره‌ای دولتی به ثبت برسانند و از منبع درآمد و اهداف خود منظماً گزارش بدهند.

کرملین نقش خود در روند ادامه‌دار بازداشت شهروندان آمریکایی را تکذیب کرده است، اما درباره بازداشت آلسو کورماشِوا حاضر به اظهار نظر نشده است.

او دومین خبرنگار رسانه‌های آمریکایی است که در سال جاری میلادی در روسیه حبس می‌شود و باعث موجی از انتقاد گروه‌های حقوق بشری و سیاستمداران شده است که می‌گویند این اقدامات نشانه‌ای از «سانسور در زمان جنگ» است.

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران در نیویورک اتهام علیه خانم کورماشِوا را بی‌پایه و کذب خوانده و خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط این روزنامه‌نگار شده است.

پیش‌تر ایوان گرشکوویچ، خبرنگار روزنامه وال استریت جورنال به اتهام «جاسوسی» در ماه مارس امسال بازداشت شد؛‌ اتهامی که او و رسانه‌اش به‌شدت تکذیب کردند.

با استفاده از گزارش‌های رادیو آزادی و رادیو فردا؛ ع.م/ پ.پ