گفت‌وگوی تلفنی لاوروف و عبداللهیان؛ روسیه خواستار از سرگیری مذاکرات برجام شد

حسین امیرعبداللهیان و سرگئی لاوروف

وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر جدید امور خارجه ایران خواستار از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام در وین، پایتخت اتریش شد.

در بیانیه این وزارتخانه تصریح شده است، طرف ایرانی با این پیام با «جدیت»برخورد کرد.

وزارت امور خارجه ایران هم می‌گوید٬ در این گفت‌وگوی تلفنی، سرگئی لاوروف تعیین حسین امیرعبداللهیان در سمت وزیر امور خارجه ایران را تبریک گفت.

طبق این گزارش٬ سرگئی لاوروف و حسین امیرعبداللهیان در خصوص «گسترش همکاری‌های فی‌مابین در حوزه‌های مختلف دوجانبه و تداوم رایزنی‌ها در زمینه مسائل منطقه ای و بین المللی را مورد تاکید قرار دادند و در خصوص اوضاع افغانستان به تبادل نظر پرداختند.»

تاکنون شش دور مذاکرات ایران و کشورهای عضو برجام شامل بریتانیا، آلمان، فرانسه، روسیه و چین با حضور و مذاکره غیرمستقیم نمایندگان آمریکا در وین برگزار شده است. این مذاکرات در راستای فراهم کردن اجرای کامل برجام توسط ایران و آمریکا برگزار می‌شد، که تاکنون به نتیجه نرسیده است.

مذاکرات احیای برجام از اواخر خرداد متوقف شده است و مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی تاکنون رویکرد خود درباره این مذاکرات را اعلام نکرده و سخنگوی وزارت خارجه ایران وعده داده است که تاریخ دور جدید مذاکرات پس از پایان تغییر و تحولات دولت در ایران اعلام می‌شود.