گفت‌وگوی امیرعبداللهیان و لاوروف درباره همکاری‌های اقتصادی و تمامیت ارضی

رسانه‌های ایران و روسیه روز سه‌شنبه از گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه دو کشور درباره طیف گسترده‌ای از مسائل از جمله روابط تجاری دو کشور، تحولات منطقه‌ای و بحث درباره تمامیت ارضی دو کشور خبر دادند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، به نقل از سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، نوشته که «احترام بی‌قید و شرط به تمامیت ارضی ایران موضع غیرقابل تغییر مسکو است».

این گزارش در حالی منتشر شده است که سرگئی لاوروف روز ۲۹ آذر در اجلاس کشورهای عربی در مراکش، بیانیه مشترکی را امضا کرد که در یکی از بندهای آن به حق امارات برای اقامه دعوی علیه ایران در رابطه با جزایر سه‌گانه اشاره شده بود.

ایران و امارات متحده عربی دهه‌هاست که دارای اختلافات ارضی هستند و ابوظبی همواره‌ ادعاهایی را بر سر جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی در آب‌های خلیج فارس مطرح می‌کند. اما حمایت روسیه از این ادعاها، رخدادی بود که حکومت جمهوری اسلامی ایران به عنوان متحد مسکو انتظارش را نداشت و از این رو طیف‌های مختلف درون حاکمیت ایران به آن واکنش منفی نشان دادند.

خبرگزاری تاس روسیه بدون اشاره به این بخش از گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و روسیه به نقل از وزارت خارجه روسیه نوشته است که حسین امیرعبداللهیان و سرگئی لاوروف درباره علاقه تهران و مسکو به افزایش روابط تجاری و اقتصادی گفت‌وگو کردند.

بیانیه وزارت خارجه روسیه می‌گوید: «طرفین بر قصد متقابل دو کشور برای افزایش همکاری‌های تجاری و اقتصادی دوجانبه از جمله با تکیه بر توافقنامه تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران که روز ۲۵ دسامبر در سن پترزبورگ امضا شد، تاکید کردند.»

این وزارتخانه افزود که موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی نیز در سطوح مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا و تاس؛ س.ن/ک.ر