حمله روسیه به یک درمانگاه در خارکیف؛ مسکو از خنثی کردن «نفوذ» اوکراین خبر داد

شهردار خارکیف می‌گوید در حمله موشکی روسیه در بامداد سه‌شنبه به این شهر در شمال شرق اوکراین یک درمانگاه هدف قرار گرفت

اوکراین می‌گوید حمله موشکی روسیه به شهر خارکیف به یک درمانگاه آسیب وارد کرد. همزمان روسیه از «خنثی کردن» تلاش اوکراین برای نفوذ به دو بخش در منطقه مرزی کورسک خبر داد.

تلویزیون دولتی روسیه نیز اعلام کرد مسکو مظنون شده بود که اوکراین درنظر داشته است در رژه ماه گذشته «روز نیروی دریایی روسیه» به یک حمله علیه روسیه دست بزند.

شهردار خارکیف در پیام‌رسان تلگرام خبر داد در حمله موشکی روسیه در بامداد سه‌شنبه ۱۶ مرداد به این شهر در شمال شرق اوکراین یک درمانگاه هدف قرار گرفت و دو تن بر اثر فشار روانی به بیمارستان منتقل شدند. او از احتمال وجود قربانیان در زیر آوار این کلینیک خبر داد.

برخی مقامات در خارکیف به بروز آتش‌سوزی در پی حمله روسیه به مرکز این شهر در روز سه‌شنبه اشاره کرده بودند.

روسیه از آغاز یورش همه جانبه خود به اوکراین در دو سال و نیم پیش شهر خارکیف را که کمتر از ۳۰ کیلومتر با مرز روسیه فاصله دارد، با حملات پیاپی موشکی و پهپادی زیر فشار نظامی قرار داده است.

از سوی دیگر، الکسی اسمیرنوف، فرماندار موقت کورسک در روسیه، روز سه‌شنبه گفت تشکیلات امنیتی کشورش یک حمله اوکراین را برای نفوذ در دو بخش در این منطقه «دفع کرد».

بیشتر در این باره: اوکراین روسیه را به کشتن و تکه‌تکه کردن یک اسیر جنگی متهم کرد

کانال تلگرامی «ماش» که دارای ارتباطاتی با تشکیلات امنیتی روسیه است، در این زمینه نوشت حدود یکصد نیروی جنگی اوکراین تلاش کردند وارد سودژا در منطقه کورسک شوند.

به گفته اسمیرنوف، گلوله‌باران منطقه از سوی اوکراین پنج تن شامل سه کودک را زخمی کرد.

در این میان، تلویزیون روسیه روز سه‌شنبه خبر داد ماه گذشته هنگامی که مسکو مظنون شد اوکراین درصدد انجام یک حمله در جریان رژه «روز نیروی دریایی روسیه» است، در تماس با واشینگتن نگرانی خود را به آگاهی دولت جو بایدن رساند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در آن آیین شرکت کرده بود.

تلویزیون روسیه اعلام کرد این موضوع یک راز دولتی بوده اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

تلویزیون روسیه سخنان سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه این کشور، را نقل کرد که گفت نگرانی در مورد ظن روسیه به حمله اوکراین در روز ملی نیروی دریایی روسیه چنان جدی بود که آندره بلوسوف، وزیر دفاع، با همتای آمریکایی خود، لوید آستین، تلفنی گفت‌وگو کرد.

مقامات آمریکایی تا پیش از این به چنین تماس مستقیمی میان وزیران دفاع روسیه و آمریکا اشاره نکرده بودند.

به نوشته نیویورک تایمز، تماس تلفنی وزیر دفاع روسیه با لوید آستین روز ۲۲ تیر انجام شد و او از یک «عملیات مخفی برنامه‌ریزی شده اوکراین علیه روسیه» به همتای آمریکایی خود خبر داد زیرا روسیه معتقد بود که آمریکا به اوکراین در مورد چنین عملیاتی چراغ سبز نشان داده است.

دو مقام آمریکایی، که نام‌شان برده نشد، به نیویورک تایمز گفتند مقامات پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، از شک روسیه شگفت‌زده شدند زیرا از چنین عملیات احتمالی اوکراین آگاهی نداشتند.

با این حال، به نوشته این روزنامه، واشینگتن نگرانی روسیه را جدی تلقی کرد و در تماس با اوکراین، به کی‌یف هشدار داد که از عملی کردن چنین عملیاتی خودداری کند.

آمریکا حامی عمده اوکراین در دفاع از خود در برابر روسیه است.

اوکراین به این گزارش‌ها واکنش نشان نداده؛ آن را نه تأیید و نه رد کرده است.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری رویترز و روزنامه نیویورک تایمز/ف.ر/ک.ر