گزارشگر ویژه سازمان ملل: سرکوب در روسیه پس از حمله به اوکراین تشدید شده است

الکساندرا اسکولیچنکو، هنرمند اهل سن‌پترزبورگ، که سال گذشته به دلیل اعتراض به جنگ به هفت سال زندان محکوم شد

گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه حقوق بشر در فدراسیون روسیه می‌گوید از زمان آغاز تهاجم نظامی مسکو به اوکراین، سرکوب در روسیه تشدید شده و در مورد خطراتی که بیش از هزار زندانی سیاسی با آن روبرو هستند هشدار داد.

ماریانا کاتزاروا، روز سه‌شنبه سوم مهر در بخشی از گزارش خود به جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو گفت: «روسیه اکنون با سیستمی از ایجاد ترس و مجازات به‌وسیله حکومت، از جمله کاربرد شکنجه، و با مصونیت مطلق اداره می‌شود.»

خانم کاتزاروا که قبلاً بازرس و پژوهشگر عفو بین‌الملل بوده است، در ادامه گزارش خود در مورد وضعیت حقوق بشر در فدراسیون روسیه افزود که از شروع تهاجم نظامی به اوکراین در اسفند ۱۴۰۰ سرکوب و اختناق در روسیه تشدید شده و تعداد زندانیان سیاسی به بیش از هزار و ۳۰۰ نفر افزایش یافته است.

او خاطر نشان کرد که بسیاری از این افراد با دلایل ساختگی دستگیر، محاکمه و زندانی شده‌اند و به عنوان نمونه کشیشی فقط به خاطر نیایش در مخالفت با جنگ به هفت سال زندان محکوم شده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل روز دوشنبه قبل از برگزاری جلسه شورای حقوق بشر گفت: «این زندانیان با هرگونه خطر قابل تصوری از مرگ گرفته (همچون الکسی ناوالنی، سیاستمدار مخالف کرملین) تا از دست دادن سلامتی خود مواجه هستند.»

او به خصوص بر افزایش کاربرد شکنجه و نگهداری زندانیان در سلول‌های انفرادی تأکید کرد.

خانم کاتزاروا تصریح کرد که حکومت روسیه به درخواست‌های او برای انجام تحقیقات در آن کشور پاسخ نداده است.

بیشتر در این باره: دادگاهی در مسکو دو نفر را به‌دلیل شعرخوانی در مخالفت با جنگ به حبس محکوم کرد

نماینده روسیه در جلسه روز سه‌شنبه شورای حقوق بشر حضور نداشت و دفتر نمایندگی این کشور در نهادهای سازمان ملل در شهر ژنو نیز به درخواست خبرگزاری‌های بین‌المللی برای اظهارنظر در مورد سخنان گزارشگر ویژه پاسخ نداد.

مقامات روسیه ادعا می‌کنند که غرب همیشه در مورد ابعاد سرکوب در آن کشور اغراق می‌کند.

حکومت روسیه گفته است که الکسی ناوالنی، سرشناس‌ترین منتقد کرملین، روز ۲۶ بهمن به دلایل طبیعی در زندانی در نواحی قطبی آن کشور درگذشت.

اما یولیا ناوالنایا، بیوه آقای ناوالنی، شخص ولادیمیر پوتین را به صدور دستور کشتن همسرش متهم کرده است. حکومت روسیه این اتهام را تکذیب کرده است.

تعدادی از زندانیان سیاسی روس که اوایل مرداد امسال در بزرگ‌ترین مبادله زندانیان بین روسیه و غرب پس از جنگ سرد آزاد شدند، قرار است بعداز ظهر سه‌شنبه در ادامه جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل سخنرانی کنند.

ماریانا کاتزاروا، یکی از ده‌ها کارشناس مستقل حقوق بشر است که از سوی سازمان ملل برای بررسی و گزارش‌دهی موارد بحرانی مأمور شده است.

فدراسیون روسیه تنها عضو دائمی شورای امنیت است که سازمان ملل برای بررسی وضعیت حقوق بشر آن یک گزارشگر ویژه تعیین کرده است.