ایران درخواست‌های کشورهای عربی درباره برنامه‌ هسته‌ای‌اش را «خدمت آشکار و پنهان» به اسرائيل دانست

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به بیانیه اخیر کمیته چهارجانبه وزیران خارجه عرب، درخواست‌های کشورهای عربی درباره برنامه هسته‌ای و فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی را «اتهامات تکراری» و «تناقض‌آمیزی» خواند که به صورت «آشکار و پنهان» در خدمت اسرائیل هستند.

کمیته چهارجانبه وزیران خارجه عرب با حضور وزرای امور خارجه عربستان، مصر، بحرین و امارات متحده عربی، روز پنج‌شنبه، ۱۸ شهریور، در نشستی خواستار تداوم بازرسی‌های فوری و همه جانبه از سایت‌های هسته‌ای ایران و تلاش برای جلوگیری از سیاست‌های حکومت ایران که منجر به ناامنی منطقه‌ای و «دخالت خرابکارانه» در امور داخلی کشورهای عربی می‌شود، شده بود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران درخواست‌های مطرح شده در این نشست را رد کرده است و گفته است حفظ و تثبیت دستاوردهای هسته‌ای از از «سیاست های راهبردی» جمهوری اسلامی است.

پیش از این نایف الحجرف، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس، خواستار گنجانده شدن مسائل منطقه‌ای و برنامه موشکی در مذاکرات احیای برجام» شده بود و از ایران خواسته بود که دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه و «حمایت از تروریسم» را متوقف کند.

ایران و عربستان در ماه‌های اخیر گفت‌وگوهایی در عراق برای حل مشکلات موجود که مهم‌ترین آن جنگ داخلی در یمن است، انجام داده‌اند ولی کماکان روابط دیپلماتیک دو کشور قطع است و چشم انداز روشنی برای این گفت‌وگو ترسیم نشده است.