جزئیات تازه از ضربه به برنامه موشکی و پدافند هوایی ایران

تأسیسات نظامی پارچین در حومه جنوب شرق تهران

در پی حملات اخیر اسرائیل به چندین سایت نظامی ایران و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای از این مناطق، خبرگزاری‌های رویترز، آسوشیتدپرس و روزنامه وال‌استریت جورنال گزارش داده‌اند که تأسیسات مهمی از جمله پایگاه‌های پارچین و خُجیر آسیب دیده‌اند.

رویترز از خسارت به مراکز ترکیب سوخت موشکی در این پایگاه‌ها خبر داده است، آسوشیتدپرس تأکید کرده که آسیب‌های وارد شده به تأسیسات ایران قابل توجه بوده و وال‌استریت جورنال نیز انهدام سامانه‌های اس-۳۰۰ ایران و تأسیسات موشکی را تأیید کرده و این حملات را ضربه‌ای سنگین به توان نظامی ایران توصیف کرده است.

رویترز: هدف گرفتن تأسیسات ترکیب سوخت موشک در ایران

دو کارشناس به رویترز گفته‌اند تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که از جمله اهداف مورد حمله اسرائیل در بامداد شنبه تأسیساتی در پارچین و خُجیر بودند که در زمینه ترکیب سوخت برای موشک‌های بالستیک فعالیت داشتند.

این یافته‌ها را دیوید آلبرایت، بازرس سابق سازمان ملل و پژوهشگر فعلی، و دکر ایولث، تحلیلگر اندیشکده‌ای در واشینگتن، به‌طور جداگانه به رویترز گفته‌اند.

به گفته دکر ایولث، تصاویر ماهواره‌ای که شرکت تجاری «پلانت لَب» منتشر کرده نشان می‌دهد که در حمله اسرائیل دو ساختمان در خُجیر که در زمینه ترکیب سوخت جامد برای موشک‌های بالستیک فعالیت می‌کردند ویران شده‌اند.

همچنین به گفته این کارشناس، تصاویر مجتمع نظامی پارچین هم نشان می‌دهد که سه ساختمان مربوط به ترکیب سوخت جامد موشک بالستیک و همچنین یک انبار در این مجتمع منهدم شده‌اند.

دیوید آلبرایت نیز آسیب به سه ساختمان در پارچین را تأیید کرد و گفت بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، دو ساختمانی که در کار ترکیب سوخت جامد برای موشک‌های بالستیک بودند در فاصله ۳۲۰ متری تأسیساتی قرار دارند که زمانی موضوع بحث بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود.

دکر ایولث با استناد به اظهارات اسرائیل مبنی بر هدف قرار دادن تأسیسات دارای میکسرهای سوخت جامد گفت: تولید این میکسرهای صنعتی دشوار است و صادرات آنها تحت کنترل قرار دارد.

به گفته این کارشناس، ایران طی سال‌های گذشته شماری از این میکسرها را با هزینه‌های هنگفت وارد کرده است و اکنون برای جایگزینی میکسرهای منهدم شده احتمالاً کار سختی خواهد داشت.

پیش از رویترز، روزنامه نیویورک تایمز نیز گزارش داده بود که در حملات بامداد شنبه اسرائیل سایت‌های پارچین، پرند و خجیر از جمله نقاطی بودند که هدف قرار گرفتند.

اسرائیل بامداد شنبه از سه موج حمله تلافی‌جویانه به ایران خبر داد و اعلام کرد در این «حملات دقیق» مواضع نظامی هدف قرار گرفتند.

ایران هنوز واکنشی به گزارش‌های رویترز و نیویورک تایمز نشان نداده است.

آسوشیتدپرس: وارد آمدن خسارت به پارچین و خُجیر

پس از گزارش خبرگزاری رویترز دربارهٔ میزان خسارت به سایت‌های نظامی ایران در پی حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به حمله موشکی ایران، آسوشیتدپرس نیز در روز یکشنبه ششم آبان اعلام کرد که تحلیل تصاویر ماهواره‌ای توسط کارشناسان مستقل، خسارت به دو پایگاه نظامی مخفی ایران، یعنی پارچین و خجیر، را نشان می‌دهد.

این خبرگزاری به تأسیسات پارچین در جنوب شرق تهران اشاره کرده که کارشناسان آن را بخشی از برنامه هسته‌ای ایران برای دستیابی به سلاح اتمی دانسته‌اند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نهادهای اطلاعاتی غربی و اسرائیلی تأکید کرده‌اند که تهران تا سال ۲۰۰۳ یک برنامه تسلیحاتی فعال داشت که پایگاه پارچین بخشی از آن بود.

پایگاه خُجیر، واقع در حومه تهران، نیز آسیب دیده است؛ تحلیگران معتقدند این پایگاه با داشتن تونل‌های زیرزمینی و سایت تولید موشک، بخشی از برنامه هسته‌ای نظامی ایران و تولید احتمالی کلاهک‌های هسته‌ای و آزمایش آن‌ها بوده است.

آسوشیتدپرس تصاویری از آسیب وارده به تأسیسات پارچین، در ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی تهران نزدیک سد ماملو، را بسیار واضح توصیف کرده و اشاره دارد که یک سازه به‌طور کامل ویران شده و برخی دیگر آسیب دیده‌اند. همچنین تصاویر ماهواره‌ای دست‌کم دو سازه آسیب‌دیده در خجیر، در ۲۰ کیلومتری تهران را نشان می‌دهند.

بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح ایران در روز شنبه اشاره‌ای به آسیب وارده به پارچین و خجیر نکرده و تنها از کشته شدن چند نیروی نظامی و آسیب به اماکنی در تهران، ایلام و خوزستان خبر داده است.

آسوشیتدپرس همچنین با استناد به تصاویر «پلنت لبز» از سوختگی‌هایی در میادین تولید گاز طبیعی تنگه بیجار در استان ایلام گزارش داده که مشخص نیست مربوط به عملیات اسرائیل بوده یا خیر.

آسیب به کارخانه‌ای در شهر صنعتی شمس‌آباد در جنوب تهران، نزدیک به فرودگاه بین‌المللی خمینی، نیز در فیلم‌های منتشرشده در فضای مجازی مشاهده می‌شود. شرکت TIECO که در آنجا تجهیزات پیشرفته صنایع نفت و گاز می‌ساخت، به درخواست آسوشیتدپرس برای اظهار نظر واکنش نشان نداده است.

در غیاب تصاویر و فیلم‌های رسمی از سوی نهادهای نظامی ایران، میزان دقیق خسارت به سایت‌های نظامی این کشور مشخص نیست، اما به گفته آسوشیتدپرس، عملیات اسرائیل بسیار دقیق‌تر از رگبار موشک‌های بالستیکی ایران بوده که در دو تاریخ ۲۵ فروردین و ۱۰ مهر به سوی اسرائیل شلیک شد.

وال‌استریت جورنال: سامانه‌های اس-۳۰۰ ایران در حملات اسرائیل «منهدم شد»

روزنامه وال‌استریت جورنال به نقل از مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی به جزئیاتی از حملات بامداد شنبه اسرائیل به اهدافی در ایران پرداخته است.

به نوشته این روزنامه، در حمله بامداد شنبه بیش از ۱۰۰ هواپیمای اسرائیلی شرکت داشتند و ۲۳ سایت در ایران هدف قرار گرفت.

وال‌استریت جورنال به نقل از یک مقام اسرائیلی نوشته است که ایران قبل از این حمله چهار سامانه موشکی اس-۳۰۰ در اختیار داشت که پیشرفته‌ترین آنها در اختیار پدافند هوایی تهران بود اما «همه آنها منهدم شدند».

ایران دربارهٔ جزئیات حملات اسرائیل و نحوه مقابله با آن سکوت کرده و تنها ستادکل مشترک نیروهای مسلح گفته است که هواپیماهای اسرائیلی «از آسمان عراق» تعدادی موشک «به سمت برخی از رادارهای مرزی در استان‌های ایلام، خوزستان و اطراف استان تهران» شلیک کردند اما «خسارت محدود و کم‌اثری» وارد شد.

روزنامه وال‌استریت جورنال همچنین به نقل از مقام‌هایی آمریکایی گزارش داده که در حملات اسرائیل تأسیسات مربوط به موشک‌های بالیستیک ایران نیز هدف قرار گرفتند و «آسیب‌هایی به توانایی تولید آن وارد شد که بازیابی آن ممکن است سال‌ها طول بکشد».

پیش از این شمار دیگری از رسانه‌های بین‌المللی، از جمله اکسیوس، رویترز و نیویورک تایمز، نیز به جزئیاتی از «حملات دقیق» اسرائیل به تأسیسات موشکی و راداری ایران پرداخته بودند.

به نوشته وال‌استریت جورنال، پس از آنکه جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، توانست اسرائیل را ترغیب کند حمله به تأسیسات هسته‌ای و زیرساخت‌های نفتی ایران را کنار بگذارد، اسرائیل با وجود محدود کردن اهداف، در عین حال «ضربه‌ای سنگین» به ایران وارد کرد.

ایران هنوز واکنشی به این گزارش نشان نداده است.