عربستان سعودی و عمان قراردادهایی به ارزش ۳۰ میلیارد دلار امضا کردند

استقبال رسمی هیثم بن طارق آل سعید، سلطان عمان، (راست) از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی روز سه‌شنبه ۱۶ آذر گزارش داد که در جریان دیدار محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور از عمان، طرفین چندین قرارداد به ارزش ۳۰ میلیارد دلار امضا کردند.

بر اساس این گزارش، شرکت‌های سعودی و عمانی ۱۳ یادداشت تفاهم برای همکاری در عرصه‌های گوناگون از جمله انرژی، گردشگری، امور مالی و فناوری امضا کردند که هدف اصلی آن تنوع بخشیدن به اقتصادهای وابسته به نفت دو کشور است.

دیدار محمد بن سلمان از مسقط، پایتخت عمان، اولین بخش از سفر منطقه‌ای او در آستانه اجلاس شورای همکاری خلیج فارس است که اواسط ماه دسامبر برگزار می شود.

ولیعهد عربستان سعودی در این سفر با هیثم بن طارق آل سعید، سلطان عمان که ژانویه گذشته پس از مرگ عموزاده‌اش سلطان قابوس به سلطنت رسید، دیدار کرد.

محمد بن سلمان در ادامه سفر منطقه‌ای خود به امارات متحده عربی، بحرین، کویت و قطر خواهد رفت.

دیدار او از دوحه اولین سفر ولیعهد عربستان سعودی به قطر از حدود چهار سال پیش است که مناسبات دو طرف به شدت تیره شد.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین در سال ۲۰۱۷ مناسبات دیپلماتیک با قطر را قطع کرده و حکومت این کشور را به حمایت از اسلام‌گرایان تندرو در سطح منطقه و نزدیکی با حکومت ایران متهم کردند. دوحه همواره این اتهامات را رد کرده است.

ژانویه امسال در پی یک اجلاس مهم منطقه‌ای این سه کشور مناسبات خود با قطر را از سر گرفتند.

سفر ولیعهد عربستان سعودی همزمان با اقدامات دیپلماتیک گسترده برای حل اختلافات منطقه‌ای به خصوص تنش در مناسبات ریاض با دولت‌های ایران و ترکیه انجام می‌شود.

در هفته‌های اخیر نشانه‌هایی از کاهش تنش بین ایران و عربستان سعودی به چشم می‌خورد و از بهار امسال نیز دو طرف چندین دور مذاکره داشته‌اند.

همزمان، ترکیه نیز در ماه‌های اخیر تلاش کرده است که مناسبات خود را با رقبای سابقش در منطقه خلیج فارس از جمله امارات و عربستان سعودی بهبود بخشد.

مناسبات ریاض و آنکارا به دنبال قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول در سال ۲۰۱۸ به شدت تیره شد.

سفر منطقه‌ای محمد بن سلمان با دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه از دوحه در روز سه‌شنبه همزمان شده ولی وزیر خارجه قطر گفت که این همزمانی تصادفی است.

ترکیه در ماه‌های اخیر با بحران اقتصادی جدیدی روبرو شده است و رئیس‌جمهوری این کشور تلاش می‌کند با جلب سرمایه‌گذاری خارجی و افزایش تجارت با کشورهای منطقه از شدت این بحران بکاهد.

خبرگزاری دولتی قطر گزارش داد که آقای اردوغان و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در دیدار روز سه‌شنبه خود در مورد تقویت همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های گوناگون از جمله اقتصاد، امور دفاعی و ورزش گفت‌وگو کردند.

کشورهای عربی منطقه خلیج فارس با هدف تنوع بخشیدن به اقتصاد نفتی خود در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری در گردشگری، صنعت سرگرمی و ورزش را افزایش داده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه/ش.ر/ک.ر