شالِ جنجالی اوربان؛ اعتراض کشورهای همسایه، فراخواندن سفیر در اوکراین

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر راست‌گرای مجارستان با شالی منقش به نقشه مجارستان بزرگ در حاشیه بازی تیم فوتبال این کشور با تیم یونان

حضور نخست‌وزیر مجارستان با شالی از نقشه دوران «مجارستان بزرگ» اعتراض برخی کشورهای همسایه را برانگیخت.

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر راست‌گرای مجارستان، پس از بازی تیم‌های ملی فوتبال و یونان در بوداپست، پایتخت این کشور در روز یک‌شنبه، ۲۹ آبان، در حالی در کنار فوتبالیست‌های کشورش دیده شد که شال منقش به نقشه «مجارستان بزرگ» را بر گردن انداخته بود.

استفاده آقای اوربان از این شال، این ظن را برانگیخته که مجارستان نیز مانند روسیه، اندیشه تسلط بر سرزمین‌هایی را که روزگاری تحت حاکمیت این کشور بوده، رها نکرده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، آن‌چه گمانه‌ها درباره نیات ارضی جاه‌طلبانه دولت مجارستان را تقویت می‌کند این است که نخست وزیر این کشور از آغاز حمله روسیه به اوکراین مواضع نرمی در قبال ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه داشته است.

در نقشه «مجارستان بزرگ» که به پیش از جنگ جهانی اول بازمی‌گردد، این کشور شامل بخش‌هایی از کشورهای کنونی اوکراین، اتریش، کرواسی، رومانی و اسلوواکی بود.

در واکنش به اقدام نخست‌وزیر مجارستان، وزارت خارجه اوکراین سفیر این کشور را فراخواند و اعتراض خود را اعلام کرد.

میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس جمهوری اوکراین نیز گفت «جنگ‌های خونین با رویاپردازی رهبران کوچک در سودای امپراتوری‌های بزرگ شروع می‌شود».

رومانی، کرواسی و اسلوواکی نیز در بیانیه‌هایی به آقای اوربان اعتراض و او را به ضربه زدن به روابط دوجانبه متهم کرده‌اند.

پتر فیالا، نخست‌وزیر جمهوری چک نیز گفت: «اظهاراتی که از مقامات مجارستان می‌شنویم و عملکردی که از آن‌ها می‌بینیم، به هیچ‌وجه کمکی به بهبود اوضاع نمی‌کند».

آقای فیالا گفت که این امر در دستور کار سران «گروه ویشگارد» در نشست روز سوم آذر قرار گرفته است. این گروه شامل لهستان، مجارستان، چک و اسلوواکی است که تا پیش از حمله روسیه به اوکراین، مواضع متحدی، از جمله در مورد مهاجران داشته‌اند.

ویکتور اوربان در واکنش به اعتراض کشورهای همسایه، در فیس‌بوک خود نوشت که «نباید فوتبال و سیاست را درهم‌آمیخت؛ تیم ملی به همه مجارستانی‌ها تعلق دارد، هر جا که باشند».

بحران ناشی از شالِ جنجالی در حالی رخ داد که مجارستان در اتحادیه اروپا تقریبا منزوی است و برای دریافت بودجه بیشتر از این سازمان تقلا می‌کند.