استقبال دانشمندان از تصویب لایحه میلیاردی در آمریکا برای مبارزه با گرمایش

در پی تصویب لایحه ۴۳۰ میلیارد دلاری تهیه شده از سوی دولت جو بایدن، از جمله برای مبارزه با تغییرات اقلیمی در مجلس سنای آمریکا، دانشمندان با استقبال از این امر، خواهان اقدام جهانی شدند تا بتوان انتشار گازهای گلخانه‌ای در سراسر دنیا را کاهش داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در روز دوشنبه، ۱۷ مرداد، دانشمندان از اتحادیه اروپا نیز که یکی از عوامل مهم در تولید گازهای گلخانه‌ای محسوب می‌شود، خواستند با پیروی از آمریکا، برنامه‌های بلندپروازانه‌ای را با هدف کاهش نشر این گازها اجرا کنند.

لایحه تهیه‌شده از سوی دولت بایدن به دلیل اثرات بزرگ پیش‌بینی شده در آن بر شرایط آب و هوایی، امور بهداشت و درمان و همچنین امور مالیاتی مردم و شرکت‌ها در آمریکا، «تاریخی» توصیف شده است.

این لایحه در پی یک سال و نیم کار به روی آن و پس از ماه‌ها مذاکرات سخت و به‌دنبال افزوده شدن بندهایی در خصوص مقررات مالیاتی و انرژی، روز ۱۷ مرداد در سنا تصویب شد.

مبلغ ۳۷۰ میلیارد دلار از لایحه ۴۳۰ میلیارد دلاری در مسیر کاهش ۴۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه سرمایه‌گذاری خواهد شد. لایحه پیش‌بینی کرده که این تحول تا هشت سال دیگر، ۲۰۳۰، عملی شود.

پیش از لایحه آمریکا، طرحی در اتحادیه اروپا برای کاهش ۵۵ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ تصویب شد که هنوز بودجه‌ای برای آن درنظر گرفته نشده است.

مایکل پال، از مؤسسه تحقیقات آب و هوایی در پوتسدام آلمان، به خبرگزاری فرانسه گفت که همکاری اتحادیه اروپا و آمریکا برای دستیابی به هدف، یک امر کلیدی است.

سایمون لوئیس، استاد کالج لندن در علوم اقلیمی نیز گفت لایحه آمریکا نشان می‌دهد که چگونه قانون‌گذاران می‌توانند قوانین لازم را در زمینه آب و هوا پیش ببرند و هم‌زمان نگرانی مردم در مورد افزایش قیمت سوخت در کوتاه مدت را لحاظ کنند.

اریک باین‌هوکر، مدیر مؤسسه تفکر نوین اقتصادی در دانشگاه آکسفورد نیز گفت که لایحه آمریکا استفاده از «فناوری‌های پاک» را به میزان زیادی افزایش خواهد داد و هزینه انرژی‌های تجدیدپذیر را کمتر خواهد کرد.

در صورت تبدیل شدن لایحه دولت واشینگتن به قانون، اثرات ناشی از سوخت‌های فسیلی بر دگرگونی‌های اقلیمی محدود خواهد شد، به حفظ جنگل‌ها که بخشی از آن‌ها در آتش‌سوزی‌های سال‌های اخیر از بین رفته، کمک خواهد شد و مزایای مالیاتی چشمگیری در اختیار شرکت‌ها و صنایعی قرار خواهد گرفت که به استفاده از «فناوری‌های سبز» روی آورند.

لایحه همچنین پیش‌بینی کرده که آن دسته از شرکت‌های آمریکایی که سود خالص بالاتر از یک میلیارد دلار دارند، مالیات بیشتری بپردازند.

اما شهروندان عادی آمریکا در صورت برخی اقدامات، مانند خرید و استفاده از خودروهای برقی یا نصب صفحه‌های خورشیدی بر بام منازل خود، از تخفیف مالیاتی تا چند هزار دلار برخوردار خواهند شد.

سناتورهای جمهوری‌خواه از لایحه دولت بایدن، که با عنوان رسمی «قانون کاهش تورم» ارائه شده بود، انتقاد کرده و آن را هدر دادن بودجه دانسته‌اند.

لایحه تنها با حمایت سناتورهای دموکرات و با آرای ۵۱ موافق در برابر ۵۰ رای مخالف در نشستی با ریاست کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، تصویب شد.

ارزیابی می‌شود که لایحه تا آخر این هفته در مجلس نمایندگان، نیز که دمکرات‌ها در آن حائز اکثریت هستند، تصویب شود و دولت آقای بایدن سریعاً آن را ابلاغ کند.

این قانون یک پیروزی مهم برای دموکرات‌ها در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره تلقی شده است.

به گفته مایکل پال، عدم موافقت دولت وقت آمریکا (در زمان دونالد ترامپ) با اجرای برنامه کاهش نشر گازهای گلخانه‌ای «یک خسران بزرگ» در اجرای توافق پاریس بود.

توافق‌نامه سال ۲۰۱۵ در کنفرانس پاریس کشورهای جهان را موظف کرد تا با برداشتن گام‌هایی مانع از افزایش دمای جهان تا کمتر از دو درجه سانتی‌گراد شوند و دما را در سطح یک و نیم درجه افزایش تا پایان قرن حفظ کنند اما تنها با گذشت هفت سال از آن نشست، دمای میانگین هوا یک و یک دهم درجه نیز افزایش یافته است.