پرونده اخراج احتمالی دومین فرد مرتبط با جمهوری اسلامی از کانادا «به جریان افتاد»

مجید ایرانمنش در دوره حسن روحانی، مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بوده است

وب‌سایت شبکه تلویزیونی «گلوبال‌نیوز» کانادا خبر می‌دهد که دومین مورد از روند اخراج احتمالی افراد مرتبط با جمهوری اسلامی که در کانادا زندگی می‌کنند، اکنون به جریان افتاده است.

به نوشته «گلوبال‌نیوز»، اداره مهاجرت و پناهندگی کانادا روز چهارشنبه، ۲۲ آذر، اعلام کرد که پرونده‌ای در این خصوص علیه «مجید ایران‌منش» که ساکن تورنتو است، تشکیل داده است.

در این گزارش اختصاصی جزئیاتی در مورد منصب این فرد ذکر نشده، اما اداره مهاجرت و پناهندگی کانادا گفته است که مجید ایران‌منش را به دلیل تحریم‌هایی که سال گذشته در مورد ممنوعیت اقامت اعضای ارشد دولت ایران در کانادا اعمال شده، برای اخراج احتمالی تحت پیگرد قرار داده است.

اطلاعات مندرج در سایت دولت جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که او در دوره ریاست‌جمهوری حسن روحانی، مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بوده است.

آنا پِیپ، سخنگوی هیئت پناهندگان اداره مهاجرت و پناهندگی کانادا، به «گلوبال‌نیوز» گفت که این اداره، این پرونده را در ۲۹ نوامبر دریافت کرده‌ و جلسه رسیدگی به این‌که آیا دلایل کافی برای اخراج آقای ایران‌منش به دلیل ارتباط مطرح‌شده او با حکومت ایران وجود دارد یا خیر، روز ۱۷ ژانویه ۲۰۲۴ برگزار می‌شود.

کانادا در پی سرکوب خونین اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در سال ۱۴۰۱، تحریم‌های گسترده‌ای علیه ناقضان حقوق بشر در ایران اعمال کرد و ورود مقامات دخیل در سرکوب‌ها و ده‌ها هزار عضو سپاه پاسداران به این کشور ممنوع شد.

بیشتر در این باره: تشکیل «پرونده اخراج» از کانادا علیه معاون وزیر کشور سابق جمهوری اسلامی

پرونده «مجید ایران‌منش» دومین پرونده‌ای است که در چارچوب این تحریم‌های کانادا علیه جمهوری اسلامی مطرح می‌شود.

«گلوبال‌نیوز» هفته گذشته نیز در مورد فردی به نام «سلمان سامانی» گزارش داد و نوشت که این مقام ارشد وزارت کشور در دولت روحانی در آستانه اخراج از کانادا قرار دارد.

آن خبر تنها چند روز پس از آن منتشر شد که اداره خدمات مرزی کانادا اعلام کرد که پرونده ۹ ایرانی به اداره مهاجرت این کشور ارجاع شده تا درباره پذیرش آنها تصمیم‌گیری شود.

این نهاد رسمی کانادا روز دوازدهم آذر خبر داد که از ورود ده‌ها مقام جمهوری اسلامی به این کشور ممانعت کرده و در حال بررسی روابط احتمالی بیش از صد نفر از ایرانی‌های مقیم کانادا با حکومت ایران است.