گفت‌وگوی پادکستی آنتونی بلینکن و هیلاری کلینتون درباره برجام

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، می‌گوید با وجود همه اختلافات میان واشینگتن با مسکو و پکن، هنوز می‌توان آن‌ها را به همکاری برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تشویق کرد.

آقای بلینکن که در پادکستی همراه با هیلاری کلینتون وزیر خارجه پیشین ایالات متحده، شرکت کرده بود با اشاره به سیاست‌های خانم کلینتون در قبال ایران عنوان کرد که آن سیاست‌ها به دولت کنونی آمریکا امکان می‌دهد به توافق مورد نظر خود با تهران دست یابد.

وزیر خارجه آمریکا ضمن اعلام حمایت از برجام که در دولت دوم باراک اوباما و در زمان وزارت خارجه جان کری به دست آمد، گفت اگر آن توافق حاصل نشده بود، ایران تنها چند هفته تا دستیابی به مواد شکافت‌پذیر لازم برای تهیه بمب اتمی فاصله داشت اما برجام این فاصله را افزایش داد.

به گفته آنتونی بلینکن، برجام «بهترین پاسخ» در دو راهی انتخاب گزینه‌های دشوار میان یک ایران با توانایی هسته‌ای نظامی یا یک ایران در آستانه اتمی شدن بود، و اگر امکان داده می‌شد که ایران هسته‌ای شود، احتمال وقوع عملیات نظامی با هزینه‌هایی سنگین و غیرقابل ارزیابی نیز مطرح بود.

او افزود برجام، برنامه هسته‌ای ایران را به عقب برگرداند و به آمریکا امکان داد که اگر تهران دوباره بخواهد به سوی هسته‌ای شدن گام بردارد، از فرصت کافی برای بسیج کردن جهان جهت اقدامات لازم برخوردار باشد.

بیشتر در این باره: اعلام آمادگی دوباره ایالات متحده برای گفت‌وگو با ایران؛ «تعصبی درباره چگونگی آن نداریم»

آقای بلینکن در ادامه اظهار داشت که آمریکا به موازات برجام، تحریم‌های بسیار شدیدی را نیز در نظر گرفته بود که در صورت نقض توافق از سوی ایران، آماده اجرا بودند، اما نهادهای اطلاعاتی آمریکا با استناد به بازرسی‌های ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سایت‌های هسته‌ای‌ ایران تایید کردند که ایران به تعهدات خود بر اساس برجام احترام گذاشته است.

آنتونی بلینکن افزود خروج دونالد ترامپ از برجام به ایران فرصت داد تا دوباره وارد مسیر تولید مواد شکافت‌پذیر شود ولی دولت جو بایدن کوشش می‌کند تا دوباره این وضعیت را که ممکن است مخاطراتی در برداشته باشد، کنترل کند.

آقای بلینکن این دیدگاه را تکرار کرد که هدف آمریکا در برابر ایران، دستیابی به توافقی «حتی طولانی‌تر و مستحکم‌تر» از برجام است که با سایر اقدامات منطقه‌ای و توانمندی موشکی ایران نیز مقابله کند.

آنتونی بلینکن و سایر مقامات آمریکایی در حالی این موضع را پیاپی تکرار می‌کنند که ایران گفته است هدفی را که دولت دونالد ترامپ با تحریم‌های سخت و سیاست «فشار حداکثری» به‌دست نیاورد، دولت کنونی آمریکا نیز هرگز کسب نخواهد کرد.

اما آقای بلینکن به هیلاری کلینتون گفته است که بازگشت دولت جو بایدن به تعامل با جامعه جهانی، در حالی که بسیاری از کشورهای دنیا از سیاست‌های دولت دونالد ترامپ رویگردان بودند، امکان همکاری اصولی واشینگتن و دولت‌های متحد در مورد ایران را فراهم کرده است هرچند که واشینگتن هنوز نمی‌تواند به دقت ارزیابی کند که گام‌های بعدی ایران چه خواهد بود.

آقای بلینکن سال‌های طولانی در دوران ریاست‌جمهوری بیل کلینتون، همسر هیلاری کلینتون، جزو تیم وقت رئیس‌جمهوری در کاخ سفید بود و در زمان وزارت خارجه هیلاری کلینتون در دولت نخست باراک اوباما نیز به کار با خانم کلینتون ادامه داد.

هیلاری کلینتون در این گفت‌وگوی پادکستی با آنتونی بلینکن یادآوری کرد که خود او در دوران هشت ساله سناتوری‌اش و در حالی که آنتونی بلینکن دستیار سناتور جو بایدن بود، به تک تک پیشنهادهای ارائه شده به سنا برای تحریم ایران، رای موافق می‌داد.

بیشتر در این باره: قدرت‌های اروپایی پیش‌نویس قطعنامه علیه ایران را به شورای حکام آژانس دادند

خانم کلینتون افزوده که او و سناتورِ وقت جو بایدن «از هر راهی که می‌توانستند برای محدود کردن ایران» و «ایجاد فشار» بر تهران استفاده کردند اما آمریکا در آن زمان هنوز از همراهی جامعه جهانی در برقراری تحریم و فشار سخت بر ایران برخوردار نبود.

گفت‌وگوی کم سابقه پادکستی میان هیلاری کلینتون با آنتونی بلینکن در شرایطی انجام شده که دولت جو بایدن بسیاری از مهره‌های تیم خود را برای آغاز روند مذاکره با هم‌پیمانان غربی در خصوص ایران تعیین کرده است؛ آخرین فرد در این تیم، آنتونی نفیو، دیپلمات زمان باراک اوباما و ملقب به «معمار تحریم‌های هوشمند» علیه ایران است.

با این حال، با گذشت شش هفته از ورود جو بایدن به کاخ سفید، هنوز تغییری در وضعیت برجام ایجاد نشده است.

مقامات آمریکا در روزهای گذشته بر حمایت دولت بایدن از بازگشت به برجام و مذاکره با ایران تاکید کردند. اما جمهوری اسلامی ایران این هفته تکرار کرد که آمریکا ابتدا باید تحریم‌های فلج‌کننده‌ای را که دولت دونالد ترامپ در پی خروج از برجام علیه ایران برقرار کرد، لغو کند.

بر اساس گزارش وزارت خارجه آمریکا و سایت رادیو فردا/ف.ر/ک.ر