نفتکش خارجی توقیف‌شده توسط ایران به «نزدیکی جزیره قشم» منتقل شده است

تصویری ازنفتکش سنت نیکلاس که ارتش جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه در دریای عمان توقیف کرد

یک سرویس نظارتی بر نفتکش‌ها اعلام کرد که نفتکش «سنت نیکلاس» پس از توقیف توسط ارتش جمهوری اسلامی در دریای عمان به نزدیکی جزیره قشم منتقل شده است.

حساب کاربری «تَنکر ترَنکر» در شبکه اجتماعی ایکس روز ۲۳ دی و دو روز پس از توقیف نفتکش سنت نیکلاس اعلام کرد که این نفتکش که با پرچم جزایر مارشال حرکت می‌کرد، در شرق جزیره قشم ایران است.

«تَنکر ترَنکر» یک سرویس آنلاین مستقل است که محموله‌های نفت خام را در چندین نقطه جغرافیایی و ژئوپلیتیکی ردیابی و گزارش می کند.

نفتکش «سنت نیکلاس» روز پنج‌شنبه ۲۱ دی در حالی که نفت عراق را از بصره برای پالایشگاه توپراس ترکیه به بندر علی‌آقا در ترکیه می‌برد، در ۵۰ مایلی سواحل صُحار عمان هدف هجوم افرادی مسلح با «یونیفرم‌های نظامی و ماسک‌های سیاه» قرار گرفت.

ساعاتی پس از انتشار خبر توقیف یک نفتکش در دریای عمان و تغییر مسیر آن به سوی بندر جاسک، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی مسئولیت حمله به این کشتی را پذیرفت.

بیشتر در این باره: ارتش جمهوری اسلامی ایران مسئولیت حمله به یک نفتکش خارجی در دریای عمان و «توقیف» آن را پذیرفت

بر اساس بیانیه ارتش ایران،‌ نفتکش «سنت نیکلاس» که پیشتر با نام «سوئز راجان» تردد می‌کرد، «با حکم قضایی» و «تأیید سازمان بنادر و کشتیرانی‌ توقیف شده» و برای تحویل به مقامات قضایی در مسیر یکی از بنادر ایران است.

بیانیه ارتش جمهوری اسلامی مدعی شد که دلیل این اقدام،‌ «سرقت یک محموله نفت ایران» از سوی آمریکا بوده است.

این توقیف در حالی صورت گرفت که بر اساس داده‌های ماهواره‌ای، ارتش جمهوری اسلامی در آب‌های بین‌المللی و خارج از آب‌های سرزمینی ایران اقدام به کار کرده است.

در واکنش به این اقدام جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز پنج‌شنبه گفت: «هیچ توجیهی برای توقیف آن وجود ندارد، هیچ توجیهی وجود ندارد.»

کمی قبل از آن، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا نیز خواستار آزادی فوری کشتی و خدمه آن شده بود.