دو عضو کنگره آمریکا از دولت بایدن خواستند ایران را در نشست آژانس بازخواست کند

نمایی از ساختمان کنگره آمریکا

دو عضو کنگره آمریکا با ارائه قطعنامه‌ای از دولت جو بایدن خواستند که در نشست جاری شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، ایران را مورد بازخواست قرار دهد.

سناتور تیم اسکات، عضو کمیته روابط خارجی سنا، و مایک لاولر، عضو مجلس نمایندگان، در این قطعنامه که روز سه‌شنبه ۱۵ خرداد ارائه شد، همچنین از دولت ایالات متحده خواستند تا روی این موضوع تأکید مجدد شود که همه اقدامات برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای اتخاذ خواهد شد.

سنانور تیم اسکات در بیانیه‌ای با اشاره به آخرین قطعنامه آژانس در مسئول دانستن ایران که ۱۸ ماه پیش تصویب شد، گفته که «رفتار بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی از آن زمان به شدت افزایش یافته است، گروه‌های نیابتی آن به نیروهای ما حمله‌ کرد‌ه‌اند، تجارت جهانی را متوقف و آتش درگیری وحشیانه در نوار غزه را شعله‌ور ساخته‌اند».

او همچنین با اشاره به حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل در ۲۵ فروردین، تأکید کرده که جمهوری اسلامی پیوسته برنامه هسته‌ای خود را تشدید کرده و «بازخواست ایران در آژانس نخستین گامی است که می‌توانیم برای بازدارندگی در خاورمیانه برداریم».

این سناتور آمریکایی با طرح این ادعا که «دولت بایدن ماه‌هاست درخواست‌های ما را برای موضع‌گیری علیه ایران نادیده گرفته»، گفته است: «زمان اقدام بسیار به تاخیر افتاده است.»

مایک لاولر، عضو مجلس نمایندگان، نیز ایران را «بزرگترین حامی تروریسم در جهان» خوانده و تأکید کرده که «هیچ تهدید امنیت ملی بزرگ‌تر از ایران هسته‌ای وجود ندارد».

او می‌گوید «ضعف و مماشات» در برابر ایران که «اکنون بیش از هر زمان دیگری به دستیابی به سلاح هسته‌ای نزدیک شده»، تهران را «جسورتر» کرده است و در نتیجه «دولت بایدن باید در نشست شورای حکام آژانس علیه ایران اقدام کند و این موضوع را برای بررسی فوری به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد».

نشست پنج روزه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ۱۳ خرداد در مقر این نهاد در وین آغاز شد و قرار است در این نشست به‌طور ویژه بر وضعیت برنامه هسته‌ای ایران تمرکز شود.

بریتانیا، فرانسه و آلمان روز ۱۵ خرداد در بیانیه مشترکی خطاب به شورای حکام آژانس تأکید کردند که جمهوری اسلامی ایران مسیر تشدید و گسترش برنامه اتمی خود را در سطحی «هشداردهنده» درپیش گرفته است.

این سه کشور اروپایی همچنین پیش‌نویس قطعنامه‌ای را علیه ایران ارائه کرده‌اند که قرار است به رای گذاشته شود.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که «ما در گذشته اقدامات مهمی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام داده‌ایم و آماده هستیم تا در آینده دوباره این کار را انجام دهیم و به گفتگو با شرکای خود، از جمله سه کشور اروپایی، در مورد این‌که دقیقاً چه باید کرد، ادامه می‌دهیم».

سناتور تیم اسکات در بیانیه خود گفته که نسخه سنای قطعنامه ارائه‌شده توسط او و مایک لاولر، از سوی سناتورها تام کاتن، بیل کسیدی و لیندزی گراهام حمایت می‌شود. در مجلس نمایندگان نیز، نمایندگانی چون جان جیمز، جرد موسکوویتز، کلودیا تنی، خوان سیسکومانی، یانگ کیم، زک نون و جاش گاتهایمر حامی این قطعنامه هستند.

بر اساس بیانیه تیم اسکات و مایک لاولر، فاکس نیوز و رادیو فردا/ک.ر.