دادگاه «علنی» سپیده قلیان به دلیل خودداری او از رعایت حجاب اجباری لغو شد

سپیده قلیان

رسانه‌های وابسته به حکومت ایران خبر دادند دادگاه سپیده قلیان، زندانی سیاسی، که قرار بود صبح روز چهارشنبه، ۲۸ تیر، به صورت علنی برگزار شود، به دلیل آن که او «حاضر نشد» با حجاب اجباری در جلسه محاکمه حاضر شود لغو شد.

دادگاه خانم قلیان که وعده داده شده بود به صورت علنی برگزار می‌شود، یک روز پس از آن لغو شد که او از تمام خبرنگاران دعوت کرد در جلسه حاضر شوند و دفاعیات او را بشنوند.

شعبه ۱۲۰۷ دادگاه کیفری ۲ مجتمع کچوئی قرار بود امروز به صورت «علنی» به شکایت آمنه‌سادات ذبیح‌پور از این فعال کارگری رسیدگی کند، اما خبرگزاری ایسنا به نقل از مسئولان دادگاه نوشت که خانم قلیان با وجود «توصیه‌های فراوان حاضر به رعایت حجاب و شئونات اسلامی نشد» و به همین دلیل به دادگاه اعزام نشد.

ساعتی بعد مهدی قلیان، برادر سپیده، در اینستاگرام مقاومت او در برابر حجاب را تایید کرد، اما برخلاف گزارش رسانه‌های حکومتی تاکید کرد که سپیده قلیان از صبح به دادگاه منتقل شده بود.

خبرگزاری مهر، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، و چند خبرگزاری حکومتی دیگر صبح چهارشنبه خبر داده بودند که این جلسه دادگاه سپیده قلیان به شکایت آمنه‌سادات ذبیح‌پور «در بستر اسکای‌روم و به صورت برخط و علنی» برگزار می‌شود.

بیشتر در این باره: سپیده قلیان: در بیدادگاه علنی شرکت کرده و از خود دفاع می‌کنم

خانم قلیان دی‌ماه ۱۳۹۸ در یک رشته توئیت‌ نوشته بود که آمنه‌سادات ذبیح‌پور، گزارشگر صداوسیما و گوینده گزارش «طراحی سوخته» علیه فعالان کارگری، در طول بازجویی از او نه تنها «حضور» داشته، بلکه متنی از پیش آماده‌شده را برای خواندن از رو، مقابل وی گرفته بود.

پس از آن آمنه‌سادات ذبیح‌پور که در میان مخالفان جمهوری اسلامی به «بازجو-خبرنگار» مشهور است، به دلیل انتشار این رشته‌ توئیت از سپیده قلیان شکایت کرد.

سپیده قلیان روز سه‌شنبه، ۲۷ تیرماه، در نامه‌ای از زندان اوین با اشاره به این‌که پیش از این اعلام کرده بود در «دادگاه‌ نمایشی جمهوری اسلامی» شرکت نمی‌کند، نوشت: «امروز به من ابلاغ کردند که دادگاه من فردا علنی برگزار خواهد شد، از آنجایی که هیچ ترسی از بازگویی حقیقت در ملأ عام ندارم، تصمیم گرفتم در این بیدادگاه شرکت کرده و از خودم دفاع کنم.»

او افزود: «امیدوارم در میان خیل امنیتی‌کارانِ خبری و فرهنگی‌شان، خبرنگاران و‌ فعالانی را در این بیدادگاه ببینم که به سراغ حقیقت آمده‌اند.»

خانم قلیان ۲۲ فروردین امسال با انتشار متنی از داخل زندان گفته بود تا زمانی که «حکومت اعدام اسلامی بر سر کار است و کاشفان فروتن چشمه و معترضین به استبداد، گروگان حکومت اسلامی هستند» در هیچ دادگاهی شرکت نخواهد کرد.

خانم قلیان سابقه چندین بار بازداشت و تحمل حبس در زندان‌های مختلف ایران را دارد. او از جمله افرادی بود که در جریان پرونده اعتراضات نیشکر هفت‌تپه بازداشت و در مجموع به ۱۹ سال و شش ماه حبس محکوم شد که پنج سال از آن قابل اجرا بود.

این فعال مدنی که دو سال پیش بخشی از دوران حبس خود را در زندان بوشهر گذراند، در مرداد ۱۴۰۰ به مرخصی رفت اما دوماه بعد توسط نیروهای امنیتی در منزل خواهرش در اهواز بازداشت شد.

او آبان‌ همان سال برای تحمل ادامه حبس خود به زندان اوین انتقال یافت تا این‌که ۲۴ اسفند پارسال آزاد شد، ولی تنها ساعاتی بعد به اتهام سر دادن شعار «خامنه‌ای ضحاک، می‌کِشیمت زیر خاک»، دوباره بازداشت شد.

منابع: ایسنا، رادیوفردا/ ع. م./ ف. دو.