رواج گسترده خشونت جنسی در خارطوم، پایتخت جنگ‌زده سودان

نمایی ازخارطوم پس از حمله هوایی

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش جدیدش گفت شبه‌نظامیان موسوم به «نیروهای پشتیبانی سریع» که با ارتش سودان می‌جنگند، در خارطوم به‌طور گسترده مرتکب خشونت جنسی، از جمله تجاوز گروهی و ازدواج به زور، می‌شوند.

این نهاد مدافع حقوق بشر در گزارش خود که روز دوشنبه هشتم مرداد منتشر شد افزود که نیروهای ارتش سودان نیز مرتکب چنین جرایمی شده‌اند.

گزارش دیده‌بان حقوق بشر به شواهدی مبنی بر اسارت زنان و دختران در شرایطی که مصداق بردگی جنسی است و همینطور اعمال خشونت جنسی علیه زنان در حضور خانواده‌های آنها استناد می کند.

ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع به درخواست خبرگزاری رویترز برای اظهارنظر در مورد این اتهام‌ها پاسخ ندادند.

بیشتر در این باره: بیش از ۱۰ میلیون نفر از مردم سودان آواره شده‌اند

هر دو طرف جنگ داخلی سودان که از آوریل ۲۰۲۳ آغاز شد در گذشته نقض حقوق بشر را تکذیب کرده و نیروهای پشتیبانی سریع ادعا کرده است که با اتخاذ تدابیر مشخصی از وقوع این جرایم پیشگیری کرده است.

در گزارش دیده‌بان حقوق بشر مشاهدات یک زن ساکن مناطق تحت کنترل نیروهای پشتیبانی سریع نقل شده که گفته است از ماه‌ها قبل برای دفاع از خودش هنگام خواب یک چاقو زیر بالش می‌گذارد.

یک زن ماما نیز با اشاره به دائمی بودن حملات شبه‌نظامیان گفته است: «آنها فقط برای غارت حمله نمی‌کنند. آنها خانه‌هایی را شناسایی و هدف حمله قرار می‌دهند که زنان و دختران آنجا زندگی می‌کنند. به این خانه‌ها یورش می‌برند و دنبال زنان و دختران هستند.»

گزارش دیده‌بان حقوق بشر می‌افزاید بسیاری از قربانیان تجاوز که باردار شده‌اند امکان سقط جنین ندارند. این گزارش خاطرنشان می‌کند که پسران و مردان نیز هدف خشونت‌های جنسی قرار می‌گیرند.

از اولین روزهای شروع جنگ داخلی سودان بخش گسترده‌ای از خارطوم و شهرهای پیوسته به آن، خارطوم بحری و ام درمان، در کنترل نیروهای پشتیبانی سریع بوده است.

بیشتر در این باره: ایران و سودان پس از هشت سال قطع رابطه، با هم سفیر تبادل کردند

با شروع جنگ داخلی کشتارها با انگیزه قومی در ناحیه دارفور، واقع در غرب سودان، که از یک دهه پیش شاهد خشونت‌های شدیدی بود افزایش یافته است. نیروهای پشتیبانی سریع از سوی گروه‌های حقوق بشری و اقلیت قومی «ماسالیت» ساکن دارفور به قتل عام مردم و ارتکاب خشونت‌های جنسی گسترده و سازمان‌یافته متهم شده است.

هلا ال کریب، رئیس یک نهاد مدنی به نام «ابتکار عمل استراتژیک برای زنان شاخ آفریقا» در نشستی خبری همزمان با انتشار گزارش دیده‌بان حقوق بشر گفت زنان اقلیت قومی ماسالیت و زنان اهل منطقه کوهستانی نوبا در خارطوم و شهرهای اطراف آن هدف حملات مستمر هستند.

نیلال احمد، یک عضو داوطلب مرکز اورژانس خارطوم نیز گفت: «کوچک‌ترین تحرکی از سوی زنان آنها را به هدف حملات مستقیم بدل می‌کند. تعدادی از کارکنان زن مرکز اورژانس دستگیر شده و يا هنگام انجام وظیفه مورد تجاوز قرار گرفته‌اند.»

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود افزود که پس از تصرف ام درمان توسط نیروهای ارتش سودان در اوایل سال جاری میلادی تعداد گزارش‌ها از وقوع خشونت جنسی در این شهر افزایش یافته است.