گزارش‌ها درباره «کشته‌شدن» شادمان احمدی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات، در بازداشتگاه کلانتری دهگلان

شادمان احمدی

شبکه حقوق بشر کردستان می‌گوید٬ «شادمان احمدی»، جوانی که عصر پنج‌شنبه هفدهم آذر ماه به دلیل شرکت در اعتراضات شهر دهگلان بازداشت شده بود، ساعتی پس از دستگیری «بر اثر شکنجه» در بازداشتگاه کلانتری این شهر کشته شد.

بنابر این گزارش، شادمان احمدی ظهر روز پنج‌شنبه به اتهام شرکت در اعتراضات مردمی شهر دهگلان بازداشت شد و پس از چند ساعت به خانواده او اعلام کردند که این جوان معترض در بازداشتگاه جان خود را از دست داده است.

شبکه حقوق بشر کردستان افزود که خانواده شادمان احمدی تأکید کرده‌اند که فرزندشان «در اثر شکنجه نیروهای انتظامی در کلانتری» کشتە شدە است.

از سوی دیگر یک کانال تلگرامی نزدیک به سپاه پاسداران که خبرهایی از استان کردستان و دیگر شهرهای کردنشین منتشر می‌کند، این جوان کشته شده را «اغتشاشگر» نامید و عنوان کرد که او در اعتراضات اخیر «اقدام به تخریب اموال عمومی و ایجاد ارعاب و اخلال در نظم عمومی» کرده و «به همین دلیل نیز دستگیر» شده بود.

این کانال تلگرامی نزدیک به سپاه پاسداران همزمان شادمان احمدی را از «اراذل و اوباش سابقه دار» خواند و عنوان کرد که او به دلیل «تخریب اموال عمومی» در اعتراضات دهگلان بازداشت شد به دلیل «سابقه سو مصرف مواد مخدر بوده» و «پس از تفهیم اتهام به دلیل سوءمصرف مواد مخدر» جان خود را از دست داد.

بنابر گزارش شبکه حقوق بشر کردستان از آغاز اعتراضات سراسری مردم ایران در ۲۶ شهریور ماه و به دنبال کشته شدن مهسا امینی حین بازداشت به دست نیروهای گشت ارشاد و پلیس امنیت اخلاقی، تاکنون دست‌کم ۱۱۵ شهروند کرد در اعتراضات شهرها و روستاهای کردستان و دیگر مناطق ایران به دست نیروهای نظامی‌ و امنیتی جمهوری اسلامی ایران کشته شده‌اند.

شبکه حقوق بشر کردستان در گزارش خود به کشته شدن شماری از کودکان در جریان اعتراضات سراسری در کردستان و دیگر شهرهای کردنشین نیز اشاره کرد و افزود که دست‌کم ۱۲ کودک در این مناطق به دست نیروهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.