شروین حاجی‌پور، خالق ترانه «برای»، از مختومه شدن پرونده قضایی خود خبر داد

شروین حاجی‌پور، خواننده ترانۀ اعتراضیِ «برای»

شروین حاجی‌پور، خواننده ترانۀ اعتراضیِ «برای»، روز دوشنبه دوم مهر اعلام کرد که پرونده قضایی او مختومه شده است.

او در ویدئویی در استوری اینستاگرام خود ضمن اعلام این خبر گفت که مختومه‌ شدن پرونده او گویا با موضوع بخشنامه «عفو» که در روزهای گذشته رسانه‌های ایران دربارهٔ آن اطلاع‌رسانی کرده بودند، مرتبط است.

شروین حاجی‌پور نهم مرداد اعلام کرده بود که حکم ۳ سال و ۸ ماه حبسی که در دادگاه بدوی به دلیل ساخت قطعهٔ «برای» به او داده بودند در دادگاه تجدید نظر تأیید شده است.

او در پیام روز دوشنبه خود ابراز امیدواری کرد که نسل او بتواند «آن‌گونه که لایق آن است زندگی کند» و افزود: «امروز قرار است زندگی کنیم و فردا واقعاً دیر است.»

ترانه «برای» در روزهای نخست پس از آغاز اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ از سوی شروین حاجی‌پور اجرا و منتشر و در مدتی بسیار کوتاه میلیون‌ها بار دیده شد. کمی بعد او بازداشت و روانه زندان شد، اما اواخر همان سال به‌طور موقت از زندان آزاد شد.

قوه قضائیه برای این خوانندۀ برنده جایزه گِرَمی مجازات‌های تکمیلی درنظر گرفته بود که عبارت بودند از «دو سال ممنوعیت خروج از ایران، جمع‌آوری دستاوردهای انقلاب ۵۷ و انتشار در فضای مجازی و خلاصه‌نویسی چند کتاب و ساخت موسیقی علیه آمریکا».

اما پس از آن، به گفته قوه قضائیه، یکی از شعب دادگاه تجدیدنظر استان مازندران پس از اعتراض شروین حاجی‌پور به رای دادگاه، این اعتراض را بررسی کرده و به‌دلیل این‌که مجازات‌های تکمیلی را متناسب با حال متهم و جامعه تشخیص نداده، آن‌ها را لغو کرده است.

بیشتر در این باره: بهراد علی‌کُناری، خواننده معترض، برای اجرای حکم شش ماه حبس به زندان می‌رود

شروین حاجی‌پور در آهنگ و ترانه «برای» با الهام از پست کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی، به دغدغه‌های مردم ایران از جمله مشکلات اقتصادی، فاصله طبقاتی، فشارهای اجتماعی و معضلات محیط زیستی پرداخته است.

جایزه گِرَمی بهترین ترانه در بخش «آهنگ برای تغییرات اجتماعیِ» در شصت و پنجمین دوره اهدای این جوایز به همین تک‌آهنگ شروین حاجی‌پور اهدا شد.