سازمان ملل خواستار بررسی «تیراندازی» به پناهجویان افغان در مرز سراوان شد

دفتر سخنگوی حکومت طالبان روز پنج‌شنبه در شبکهٔ اجتماعی ایکس اعلام کرد «هیئتی بلندپایه» به ریاست معاون امنیتی وزارت امور داخله در این زمینه تحقیق خواهد کرد

هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما، در پی انتشار گزارش‌های ضد و نقیض از کشته و زخمی شدن شماری از پناهجویان اهل افغانستان در نزدیکی مرز سراوان ایران، خواستار تحقیق در این زمینه شد.

این هیئت، پنج‌شنبه ۲۶ مهر با تأکید بر حقوق مهاجران، پناهندگان و پناهجویان در قوانین بین‌المللی، در شبکهٔ اجتماعی ایکس نوشت: «یوناما خواستار تحقیقات کامل و شفاف در مورد این حادثهٔ مورد ادعا است.»‌

سازمان حقوق بشری «حال‌وش» گزارش داد بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی ایران در شامگاه یک‌شنبه ۲۲ مهر بیش از ۲۰۰ تبعه افغانستان کشته شدند و از میان شهروندان افغانستان که قصد ورود به ایران را داشتند، تنها ۶۰ تا ۷۰ تن جان به در بردند.

رادیوفردا به شکل مستقل قادر به تأیید این گزارش‌ها نیست و تنها برخی شاهدان عینی درباره آن اظهار نظر کرده‌اند.

از سوی دیگر دفتر سخنگوی حکومت طالبان روز پنج‌شنبه در شبکهٔ اجتماعی ایکس اعلام کرد «هیئتی بلندپایه» به ریاست محمد ابراهیم صدر،‌ معاون امنیتی وزارت امور داخله طالبان، در این زمینه تحقیق خواهد کرد.

این دفتر نوشت این هیئت کار خود را از روز چهارشنبه آغاز کرده تا «هرچه زودتر موضوع روشن شود» و گزارش خود را به رئیس وزرای این حکومت، محمدحسن آخند، اعلام کند.

معین ارجمند، از مدیران کمپین فعالین بلوچ ساکن بریتانیا، روز چهارشنبه ۲۵ مهر به رادیوفردا گفت این اتفاق در منطقه کلگان بلوچستان ایران رخ داد و باعث کشته شدن یک شهروند افغانستان شد.

به گفتهٔ او تلفات ناشی از این اتفاق تنها بر اثر تیراندازی نبوده و شهروندان افغانستان در «تله‌های انفجاری» و «میدان مین» گرفتار شدند و نیروهای مرزبانی ایران پس از انفجار مین به سمت آنها شلیک کردند.

او گفت منابع این کمپین از «یک کشته و ده‌ها زخمی» بر اثر این رخدادها خبر داده‌اند.

رادیو آزادی، بخش افغانستان رادیو اروپای آزاد، روز چهارشنبه به نقل از منبعی در سفارت حکومت طالبان در تهران، تیراندازی نیروهای ایرانی به مهاجران افغان را تأیید کرد، اما گفت مقام‌های ایران این اقدام را «انکار کرده‌اند».

فرمانده مرزبانی استان سیستان و بلوچستان نیز تیراندازی مأموران ایرانی به اتباع افغانستانی را «به شدت» تکذیب کرد.

در ماه‌های اخیر مقامات دولت سیزدهم و دولت مسعود پزشکیان بر بازگرداندن «اتباع غیرقانونی» افغانستان به کشورشان تأکید می‌کنند.

این در حالی است که جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران روز دوم مهر گفت مأموریت انسداد مرز با افغانستان به این نیرو واگذار شده و خبر داد که «تاکنون بیش از ده کیلومتر دیوار در مرز کار گذاشته شده و ۵۰ کیلومتر دیگر آماده دیوارگذاری است.»

بیشتر در این باره: «انفجار مین» و «تیراندازی» به سوی پناهجویان افغان در نزدیکی مرز سراوان