ترودو اقدامات هند در خاک کانادا را «اشتباهی وحشتناک» خواند

دو روز پس از اخراج شش دیپلمات هندی از خاک کانادا، نخست‌وزیر این کشور هرگونه دخالت دولت هند در امنیت و حاکمیت کانادا را اشتباهی«وحشتناک» خواند.

جاستین ترودو روز چهارشنبه ۲۵ مهرماه گفت: «هند با این تصور که می‌تواند با رفتاری تهاجمی در حاکمیت کانادا دخالت کند، اشتباه وحشتناکی مرتکب شده است.»

اتاوا روز دوشنبه ۲۳ مهرماه شش دیپلمات هندی را اخراج کرد و آن‌ها را در قتل هاردیپ سینگ نیجار که حدود شش ماه قبل به ضرب گلوله در استان بریتیش کلمبیا کشته شده بود، مقصر خواند.

به گفته آقای ترودو، هند تلاش گسترده‌ای برای هدف قراردادن مخالفان هندی در این کشور انجام داده‌ است.

روز سه‌شنبه نیز نخست‌وزیر کانادا ماموران امنیتی هند را به اقدام برای جمع‌آوری مخفی اطلاعات، تهدید خشونت‌آمیز و حتی قتل کانادایی‌های آسیایی‌تبار متهم کرد.

این اظهارات تندترین واکنش ترودو در جریان اختلاف یک‌ساله‌ای بود که روابط دوجانبه بین کانادا و هند را به پایین‌ترین سطح خود رسانده است.

این در حالی است که مقام‌های هندی با رد اظهارات نخست‌وزیر کانادا مدعی شده‌اند که به دلیل «عدم امنیت» تصمیم گرفته‌اند دیپلمات‌های خود را از آن کشور خارج کنند.

وزارت خارجهٔ هند در بیانیه‌ای در این خصوص گفت: «ما به تعهد دولت کانادا برای تضمین امنیت دیپلمات‌های خود باور نداریم، بنابراین تصمیم گرفتیم که کمیسر عالی و دیگر دیپلمات‌های خود را از این کشور خارج کنیم.»

این چندمین بار در ماه‌های اخیر است که دو طرف دیپلمات‌های یکدیگر را اخراج می‌کنند و تنش‌ها میان دو کشور افزایش می‌یابد.

دولت هند اتاوا را متهم کرده که چشم خود را بر روی فعالیت‌های ناسیونالیست‌های تندروی سیک که از ایجاد یک کشور مستقل در شمال هند حمایت می‌کنند، می‌بندد.

از دیگر سو یک سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه اعلام کرد که نشست بین آمریکا و هند درباره انجام تحقیقات بر سر توطئه ناکام قتل یک رهبر جدایی‌طلب سیک در خاک آمریکا، سازنده بوده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کشورش از همکاری‌های دولت هند راضی است از دیدار یک کمیته دولتی هند که در حال بررسی دخالت این کشور در طرح ناکام ترور یک رهبر جدایی‌طلب سیک است، با مقامات ایالات متحده در واشینگتن خبر داد.

ایالات متحده از هند خواسته است تا به ادعای وزارت دادگستری آمریکا مبنی بر این که یک مقام ناشناس اطلاعاتی هند طرح‌هایی را برای ترور گورپاتوانت سینگ پانون، که دارای تابعیت دوگانه آمریکا و کانادا است، هدایت کرده، رسیدگی کند.

بیشتر در این باره: هند و کانادا دیپلمات‌های یکدیگر را از خاک خود اخراج کردند

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بدون ارائه جزئیات به خبرنگاران گفت: «آن‌ها به ما اطلاع دادند که فردی که در کیفرخواست وزارت دادگستری نام برده شده، دیگر کارمند دولت هند نیست.»

دولت آمریکا آذر ماه پارسال اعلام کرد توطئهٔ قتل آقای پانون «در بالاترین سطوح» از سوی آمریکا با هند مطرح و تأکید شده که عوامل مرتبط باید پاسخگو باشند.

واشینگتن پست در گزارش تحقیقی خود که اردیبهشت ماه گذشته منتشر شد ، با استناد به کیفرخواست ارائه‌شده به دادگاه آمریکا در خصوص این پرونده، نوشته است نقشهٔ تروری که از درون تشکیلات جاسوسی هند هدایت شده بود، در نهایت توسط نهادهای امنیتی و اطلاعاتی آمریکا خنثی شد.