بحران «کردیت‌سوئیس»؛ شش بانک مرکزی بزرگ به یاری بازار دلار می‌شتابند

از ۱۰ روز پیش و هم‌زمان با رسیدن خبر ورشکستگی بانک سیلیکون‌ولی در کالیفرنیای آمریکا، بانک «کرِدیت‌سوئیس» نیز دچار تلاطم مالی شد تا این‌که شامگاه یکشنبه، ۲۹ اسفند، رقیب این بانک سوئیسی یعنی یوبی‌اس، «کردیت‌سوئیس» را خرید و آرامش را به وضعیت بانکداری سوئیس بازگرداند.

سقوط بانک «کردیت سوئیس» با ۱۶۷ سال پیشینه، تحت تأثیر فروپاشی بانک‌های وام‌دهندهٔ «سیلیکون‌ولی» و «سیگنچر» آمریکا به‌وقوع پیوست و سرمایه‌گذاران در روزهای اخیر نگران فروپاشی‌های بیشتر در سایر نقاط سیستم مالی شده‌اند.

درپی بروز این نگرانی‌ها، در آخر هفته‌ای که گذشت، بانک‌های مرکزی کشورهای آمریکا، کانادا، بریتانیا، ژاپن، سوئیس و بانک مرکزی اروپا نیز در اقدامی هماهنگ برای جلوگیری از بحرانی بزرگ‌تر برای بانک‌ها، تصمیم گرفتند از روز دوشنبه تا مدت یک ماه میزان نقدینگی در بازار را افزایش داده و جریان دلار در بازارهای جهانی را بهبود ببخشند.

بیشتر در این باره: وزیر خزانه‌داری آمریکا: ورشکستگی دو بانک آمریکایی ریسک سرایت جدی داشت

این اقدام برای کاهش فشار بر بازارهای اعتباری جهانی صورت می‌گیرد و خبرگزاری رویترز خبر می‌دهد که سرمایه‌گذاران از بامداد امروز سه‌شنبه یکم فروردین، با بر اثر اقدامات بانک یوبی‌اس و بانک‌های مرکزی ۶ کشور دلگرم شده و دوباره با احتیاط وارد بازار سهام شدند.

به نوشته رویترز، جنت یلن، شامگاه سه‌شنبه قرار است به بانکداران اعلام کند که سیستم بانکی ایالات متحده پس از اقدامات قوی صورت‌گرفته در روزهای اخیر در حال تثبیت است.

۱۰ روز پیش، بانک «سیلیکون‌ولی» که دفتر مرکزی آن در شهر سانتا کلارا ایالت کالیفرنیا است، ظرف یک هفته به‌دلیل هجوم مشتریان برای خارج کردن سپرده‌های خود ورشکسته شد و پس از آن، بانک‌های «سیگنچر» و «فرست ریپابلیک» نیز با مشکل روبه‌رو شدند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا سپس اعلام کرد برای این‌که ریسک سرایت این تلاطم به بانک‌های دیگر «جدی است» تمامی سپرده‌های دو بانک ورشکسته «سیلیکون‌ولی» و «سیگنچر» را تضمین می‌کند.