یک فرمانده سابق فلسطینی و پنج زندانی دیگر با حفر تونل از زندانی در اسرائیل گریختند

تصویری از خروجی تونلی که زندانیان فلسطینی حفر کرده‌اند

زکریا زبیدی، فرمانده سابق گردان‌های «شهدا الاقصی»، شاخه نظامی وابسته به جنبش فتح و پنج زندانی امنیتی فلسطینی با حفر تونل در یکی از مهم‌ترین زندان‌های اسرائیل، موفق به فرار از زندان شدند.

سازمان زندان‌های اسرائیل با تایید این خبر گفته است که این شش زندانی ساعت یک بامداد روز دوشنبه، ۱۵ شهریور موفق به فرار از زندان گیلبواع واقع در شمال این کشور شدند و نیروهای محافظ زندان، ورودی تونلی را که آنها در داخل زندان حفر کرده بودند را کشف کرده‌اند. این تونل ده‌ها متر طول داشته و خروجی آنها در محوطه‌ای دور از دیوار زندان کشف شده است.

مسئولان این زندان زمانی متوجه ماجرا شدند که چند کشاورز اسرائیلی که سحرگاه دوشنبه برای کار به مزارع خود رفته بودند، به نهادهای امنیتی خبر دادند که «فلسطینیان مشکوک» را مشاهده کرده‌اند.

تصاویر و فیلم‌های انتشاریافته از زندان نشان می‌دهد که زندانی‌ها تونل بزرگی را حفر کرده‌اند. این درحالی است که زندان‌هایی که زندانیان امنیتی فلسطینی در آن نگهداری می‌شوند، تدابیر امنیتی شدیدی دارند.

در پی این رویداد کم سابقه در اسرائیل، تدابیر امنیتی در سایر زندان‌های اسرائیل افزایش یافت و شباک، سازمان امنیت اسرائیل، دستور داد که بیش از ۴۰۰ زندانی فلسطینی دیگر از زندان گیلبواع به زندانی دیگر منتقل شوند.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز گفت این رویداد «یک موضوع خطرناک است» و باید در تمامی سیستم امنیتی و زندان‌های این کشور بازنگری شود.

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیلی، زندانیان فراری احتمالا به بخش شمالی کرانه باختری گریخته و در آنجا پنهان شده باشند.

در طول ساعات گذشته، نیروهای امنیتی زیادی در جستجوی ردپای فراری‌ها درمناطق مختلف کرانه باختری مستقر شده‌اند و احتمال می‌رود که عملیات جستجو گسترش یابد.

سازمان‌های فلسطینی فتح، حماس و جهاد اسلامی فلسطین، در واکنش‌هایی مشابه، فرار زندانیان را «رویدادی مبارک» نامیده و آن را شادباش گفتند.

بسیاری از فلسطینی‌ها نیز در شهرهای مختلف کرانه باختری و نوار غزه به خیابان آمدند و با توزیع شیرینی و به صدا درآوردن بوق ماشین‌ها، ابراز خوشحالی کردند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، ۵ زندانی که همراه زکریا زیبدی فرار کرده‌اند، به حبس طولانی مدت محکوم شده بودند و دو نفر از آنها عضو سازمان جهاد اسلامی فلسطین و یک نفر نیز عضو گروه فتح بودند.

زکریا زبیدی، فرمانده شاخه جوانان مسلح سازمان فتح و یکی از وفاداران به یاسر عرفات، رهبر پیشین سازمان آزادیبخش فلسطین، دو دهه پیش به دلیل عملیات متعدد در «انتفاضه الاقصی» به حبس طویل‌المدت محکوم شد.

سال ۲۰۱۱ و در جریان معامله اسرائیل و حماس برای آزادی گیلعاد شالیت، سرباز اسرائیلی که پنج سال و نیم در اسارت حماس بود، زکریا زبیدی آزاد شد ولی چند ماه بعد در پاییز سال ۲۰۱۲ او دوباره بازداشت شد و برای مدتی در زندان به سر برد.

سومین بازداشت آقای زبیدی مربوط به دو پرونده تیراندازی به اتوبوس اسرائیلی‌ها در کرانه باختری بود که منجر به صدور رای حکم حبس ابد برای او شد.

زکریا زبیدی اکنون ۴۵ سال دارد. پدر او نیز برای مدتی در زندان دولت اسرائيل بود و مادر و برادر او در حمله ارتش اسرائیل به اردوگاه جنین در انتفاضه دوم کشته شدند.

بر اساس آخرین آمار منتشره در رسانه‌های اسرائیل، حدود ۵ هزار فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند که نسبت به سال‌های گذشته قابل توجهی دارد.