مقام مسئول: خودروهای گران‌قیمت قاچاق را هر کاری کردیم کشورهای همسایه نخریدند، آنها را نابود می‌کنیم

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا در ایران گفت که با توجه به دستور رهبر جمهوری اسلامی، کالاهای قاچاق که «لوکس» به حساب می‌آیند، ازجمله خودروهای گران‌قیمت و سموم و گل و گیاه «به‌طور کامل امحا می‌شوند.»

علی مویدی در یک برنامه تلویزیونی گفت که بر اساس دستور اخیر رئیس جمهور در هفته اول اسفند قرار شده است تا از این خودروها آمارگیری انجام شود و سپس این خودروها بر اساس دستور رهبر جمهوری اسلامی نابود شوند.

آقای مویدی به تعداد این خودروهای لوکس و زمان نابود کردن آن‌ها اشاره نکرد، اما توضیح داد: «خودروهای قاچاق را هر کاری کردیم کشورهای همجوار نخریدند زیرا کالاهای مکشوفه دارای اسناد مثبته نیست و لذا این کالاهای قاچاق امکان صادرات ندارد. ما معطل بودیم که کشورهای همجوار آن را بخرند و دنبال مشتری بودیم اما کشورهای همجوار بدون تشریفات گمرکی و استاندارد این کالاها را نمی‌خرند و لذا باید آنها را امحا کنیم.»

آقای مویدی پیشتر در اواسط شهریور نیز از نابود کردن خودروهای لوکس خبر داده بود.

براساس قوانین و مصوبات مجلس شورای اسلامی ورود خودروهایی با قدرت بیش از ۲۵۰۰ سی‌‎سی به کشور ممنوع است.

رهبر جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۵ دستور داده بود که کالاهای قاچاق باید سوزانده شوند. در پی این دستور شهریور همان سال ۱۳ خودروی گران‌قیمت قاچاق در ایران نابود شد.

از اردیبهشت ۱۳۹۷ هم‌زمان با از سرگیری تحریم‌های ایالت متحده آمریکا، دولت ایران واردات بسیاری از کالاها از جمله خودرو را ممنوع کرد. بر اساس اعلام مسئولان گمرک واردات هرگونه خودرو به کشور قاچاق محسوب می‌شود و بر اساس قوانین قاچاق کالا به ‌آن‌ها رسیدگی می‌شود.

این در حالی است که کیفیت خودروهای تولید داخل از سوی شهروندان، پلیس و کارشناسان مورد انتقاد است و بسیاری از منتقدان نبود بازار رقابتی در ایران و توقف واردات را از جمله دلایل آن می‌دانند.