صدای میراث: اعضای بزرگ‌ترین باند قاچاق اشیای تاریخی در ایران بازداشت شدند

عکس آرشیوی است

اعضای «بزرگ‌ترین» باند قاچاق اشیای تاریخی از ایران که قصد خارج کردن ۳۶۰۰ شی‌ء تاریخی و فروش آن به قیمت ۱۱ میلیون دلار در امارات را داشتند در فرودگاه امام خمینی تهران دستگیر شدند.

وب‌سایت خبری «صدای میراث» در گزارشی خبر داد که این باند با ایجاد مسیر امن و «با همکاری کارکنان» فرودگاه امام خمینی توانسته‌ بود بزرگ‌ترین محموله قاچاق اشیای تاریخی کشور را از گیت اول بازرسی عبور دهد و پس از تحویل چمدان‌ها، سوار هواپیما شوند.

صدای میراث، این محموله قاچاق اشیای تاریخی کشور را بی‌سابقه و شامل سکه‌ها و ظروف نایاب تاریخی از دوره ساسانی و دوره‌های دیگر توصیف کرده است.

این سایت به نقل از منابع آگاه نیز آورده است که نیروهای امنیتی فرودگاه با چک کردن تلفن همراه اعضای این باند، تصاویری متعدد از آثار باستانی از جمله تصویری از نقش برجسته ساسانی را که سال ۲۰۱۶ در لندن کشف شده بود یافتند.

روزنامه گاردین روز شنبه ۱۲ فروردین‌ خبر داده بود که گشت مرزی بریتانیا یک نقش‌برجسته ساسانی به ارزش احتمالی ۳۰ میلیون پوند را در حالی کشف و ضبط کرده و احتمال داده شده است این سنگ‌نگاره از یک صخره در شیراز کنده شده و سپس به این کشور قاچاق شده است.

این نقش‌برجسته قرار است پس از نمایش سه‌ماهه در موزه بریتانیا به ایران باز گردد‌.

بیشتر در این باره: کشف و ضبط یک سنگ‌نگاره دو هزار ساله ایرانی در فرودگاه بریتانیا

صدای میراث این گمانه‌ را مطرح کرده است که همین باند اقدام به خارج کردن این نقش برجسته از ایران کرده باشد.

همزمان خبرها حاکی از متواری شدن فروشندگان عتیقه‌جات بازار منوچهری تهران پس از کشف این محموله تاریخی است. صدای میراث نوشته است که حدود نیمی از این اشیا از بازار منوچهری جمع‌‌آوری و خریداری شده است.

این اشیا قرار بود در یک حراجی خصوصی در دوبی و با حضور خریداران آثار تاریخی از نقاط مختلف جهان به ارزش ۱۱ میلیون دلار به فروش برسد.

به گزارش صدای میراث به نظر می‌رسد که این نخستین بار نیست که این باند اقدام به خروج اشیای تاریخی از کشور کرده است، و منابع امنیتی در حال بررسی تعداد پروازهای اعضای این باند به مقاصد مختلف به ویژه دوبی هستند.

وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی جمهوری اسلامی در واکنش به این خبر وعده داد که «به‌زودی جزئیات کامل بررسی‌ها در این زمینه اعلام می‌شود.»

بر اساس قانون ۵۶۱ مجازات جمهوری اسلامی قاچاق اموال تاریخی از یک تا سه سال حبس و پرداخت جریمه معادل دو برابر قیمت اموال قاچاق را شامل می‌شود.

به نظر می‌رسد مجازات حداقلی جمهوری اسلامی برای قاچاق اشیای تاریخی دست سارقان و قاچاقچیان را باز گذاشته و هر روز اخباری مبنی بر حفاری‌های غيرمجاز، قاچاق اشيای تاريخی از مرزهای زميني و دريايي و غارت آثار تاريخي كشور به گوش می‌رسد.

بیشتر در این باره: اعتراض تند باستان‌شناسان به طرح نمایندگان برای «خرید و فروش آثار باستانی و گنج‌ها»

قانون بحث‌برانگیز دیگری که بسیاری از فعالان حوزه میراث و باستان‌شناسان را به انتقاد واداشته دستورالعمل تخصیص و پرداخت حق‌الکشف به نیروهای انتظامی و مردم است.

سیامک سرلک، باستان‌شناس پیش‌کسوت و معاون سابق پژوهشکده باستان‌شناسی، ابلاغ این دستورالعمل را همراه با «تبعات ناگواری می‌داند و معتقد است حاصل آن تعدی و تجاوز و تخریب محوطه‌های باستانی» خواهد بود.