برف در تهران؛ خیابان‌ها دوباره قفل شد، پلیس درباره خروج از خانه هشدار داد

با وجود اعلام آمادگی قبلی ارگان‌های دولتی و شهری، هم‌زمان با بارش برف در تهران و قفل شدن خیابان‌ها، پلیس درباره خروج از خانه به شهروندان هشدار داد.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ روز یک‌شنبه ۲۳ بهمن با اشاره به بارش برف در مناطق یک تا پنج تهران، از قفل‌شدن ترافیک در سه بزرگراه خبر داد و از شهروندان خواست «اگر کار ضروری ندارند، از خانه خارج نشوند»،

در همین حال سازمان آموزش و پرورش شهر تهران از برگزاری «غیرحضوری» کلاس‌های درس در مناطق اعلام‌شده و شهرستان‌های دماوند، رودهن و فیروزکوه به دلیل «برودت هوا» و «لغزندگی معابر» خبر داد.

سازمان هواشناسی دمای هوای تهران را در روز یک‌شنبه بین منفی دو تا یک درجه و برفی اعلام کرده است. در واقع امروز تهران برای چهارمین بار در زمستان امسال شاهد بارش برف است و سازمان هواشنایی در روزهای گذشته درباره این شرایط آب‌وهوایی اطلاع‌رسانی کرده و هشدار داده بود.

روز یکشنبه ، علاوه بر تهران، در مورد وضعیت برخی جاده‌هاو مناطق استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، تهران، زنجان، سمنان، مازندران، قزوین، قم، لرستان، مرکزی، همدان، چهارمحال و بختیاری، کردستان و کرمانشاه نیز به‌دلیل بارش برف هشدار داده شده است.

همچنین گزارش شده که آزادراه تهران شمال و جاده چالوس به علت ریزش بهمن و کولاک شدید مسدود شده‌اند.

با وجود هشدارهای قبلی، بسیاری از شهروندان به‌ویژه پس از بارش برف در روز پنج‌شنبه ۲۰ بهمن درباره وضعیت خدمات شهری انتقاد دارند تا جایی که برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی «بی‌عملی شهرداری» برای مدیریت این شرایط را «عمدی» توصیف کردند.

در واکنش به این انتقادها، مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران روز جمعه مجبور به «عذرخواهی» شد اما مقصر این وضعیت را «مردم» اعلام کرد.

علیرضا جعفری گفت که تردد شهروندان در معابر موجب ترافیک سنگین شد و کار خدمات‌رسانی را مختل کرد، هم‌چنین شهروندان برخی مخازن شن را برای یخ‌زدایی از محوطه‌های ساختمان‌ها و بازگشایی معابر خالی کرده بودند.

سخنگوی شورای شهر تهران هم در گفت‌وگو با روزنامه «اعتماد»، یکی از دلایل وضعیت نابسامان تهران در روزهای گذشته را «یخ‌زدن شن‌ها و از دست‌رفتن اثرگذاری آن‌ها در دمای منفی صفر درجه» عنوان کرده است.

در روزهای گذشته بسیاری از کارشناسان و رسانه‌ها با اشاره به «زمینگیر شدن» شهرداری تهران در مواجهه با وضعیتی که در بسیاری کشورها در زمستان عادی و معمولی به نظر می‌رسد، درباره ناکارآمدی نهادهای وابسته به ستاد بحران در شرایطی دشوارتر مانند زلزله هشدار داده‌اند.