سخنگوی شورای نگهبان از اعتراض بیش از «پنج هزار داوطلب» انتخابات مجلس خبر داد

طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان در پی رد صلاحیت تعدادی از داوطلبان نامزدی در انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران، اعلام کرد که بیش از پنج هزار نفر به فرایند بررسی صلاحیت‌ها اعتراض کرده‌اند.

طحان نظیف روز پنجشنبه ۲۵ آبان به صداوسیمای جمهوری اسلامی گفت که پنج هزار و ۲۸۸ نفر به نتایج بررسی‌ها در هیات‌های اجرایی اعتراض کردند.

او افزود: «البته افرادی هم اعتراض خود را ثبت نکردند.»

صلاحیت داوطلبان نامزدی در انتخابات ایران ابتدا از سوی هیئت‌های اجرایی و سپس شورای نگهبان بررسی می‌شود.

در میان فهرست ردصلاحیت‌شدگان از سوی هیئت‌های اجرایی، نام چند نماینده کنونی و پیشین مجلس و نیز چهره‌های سیاسی و اجتماعی به چشم می‌خورد.

پیشتر غلامرضا نوری قزلجه، یک نماینده «رد صلاحیت» شده گفته بود که «۲۸ درصد» نامزدهای ثبت‌نام کرده، در هیئت‌های اجرایی انتخابات که زیر نظر وزارت کشور فعالیت می‌کنند، «تأیید صلاحیت» نشده‌اند.

همچنین احمد علیرضابیگی، دیگر نماینده ردصلاحیت‌شده ،گفته که شخص وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی «گرداننده تصمیمات» برای «رد صلاحیت» او و چند نماینده دیگر در انتخابات دوره آینده مجلس است.

سخنگوی شورای نگهبان در اظهارات روز پنجشنبه خود افزود هیئت‌های نظارت استانی و هیات مرکزی نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از روز پنجشنبه به بررسی صلاحیت‌های داوطلبان خواهند پرداخت.

به گفته او، مهلت بررسی صلاحیت‌ها در این هیات‌ها ۵۰ روز است و پس از پایان مهلت، نتایج به داوطلبان اعلام خواهد شد.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ در ایران برگزار خواهد شد.

در دوره پیشین انتخابات مجلس، بر اساس آمارهای دولتی، بیش از نیمی از واجدان شرایط رأی‌دهی در انتخابات شرکت نکردند. شماری از صاحبنظران سیاسی ارزیابی کرده‌اند که میزان مشارکت در این دور از انتخابات، به‌دلیل اعتراض‌ها در جامعه، حتی کمتر از دوره‌های قبل خواهد بود.