آغاز رای گیری در انتخابات ریاست جمهوری سریلانکا

عکس از آرشیو

مردم سریلانکا بامداد روز شنبه ۲۵ آبان برای انتخاب رئیس جمهوری جدید این کشور پای صندوق‌های رای رفتند.

در حالی این انتخابات برگزاری می‌شود که این کشور در حدود هفت ماه پیش شاهد حمله تروریستی به چندین کلیسا و هتل در کلمبو، پایتخت بود. در این حملات بیش از ۲۵۰ نفر کشته شدند.

بیشتر در این باره: رئیس جمهوری سری‌لانکا: طراح حملات عید پاک کشته شده است

به گزارش رویترز، کارشناسان و تحلیلگران مسائل سریلانکا معتقدند که گوتابایا راجاپاکسا، وزیر پیشین دفاع از شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور برخوردار است.

طبق این گزارش، گوتابایا راجاپاکسا که نقش مهمی در سرکوب جدایی خواهان تامیل در ده سال پیش داشته، اکنون به عنوان فردی که قادر است امنیت ملی را تامین کند، دیده می‌شود.

دیگر نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری سریلانکا، ساجیت پرماداسا است که سابقه وزارت دارد و تبلیغات خود را بر مناطق روستایی متمرکز کرده است.

در همین حال، پلیس می گوید، در ساعات اولیه آغاز رای گیری افراد مسلح ناشناس به اتوبوس‌های حامل رای‌دهندگان مسلمان که به آنورادپورا در مرکز سریلانکا می‌رفتند، آتش گشودند. گفته می‌شود به کسی در این حادثه آسیبی نرسیده است.

به گزارش رویترز، در انتخابات روز شنبه سریلانکا ۱۶ میلیون نفر واجد شرایط رأی دادن هستند. که به ترتیب الویت می‌توانند به سه نفر رای بدهند.

انتظار می‌رود روز یکشنبه نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سریلانکا اعلام شود.

رویترز می‌گوید، مسلمانان سریلانکایی معتقدند که پس از حمله تروریستی به چندین کلیسا و هتل در کلمبو در اوایل اردیبهشت، در عرصه عمومی تحت فشار هستند.

بیش از ۷۰ درصد جمعیت ۲۲ میلیون نفری سریلانکا بودایی، نزدیک به ۱۰ درصد آن مسلمان و ۷٫۵ درصد مسیحی هستند.

جنگ داخلی در سریلانکا در سال ۲۰۰۹ به پایان رسید. دولت سریلانکا ۲۶ سال با گروهی بنام «ببرهای تامیل» در جنگ بود و بنا بر گزارش‌ها حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر در این مناقشات کشته شدند. هر دو طرف مناقشه به «جرائم جنگی» متهم هستند.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا؛ خ