رئیس جمهوری سری‌لانکا: طراح حملات عید پاک کشته شده است

مایتریپالا سیریسنا، رئیس جمهوری سری‌لانکا

رئیس جمهور سری‌لانکا اعلام کرد «عنصر کلیدی» در حملات یک‌شنبه گذشته در این کشور که صدها کشته و زخمی برجای گذاشت، زهران هاشم، رهبر گروه «جماعت ملی توحید» بوده و در جریان حملات آن روز کشته شده است.

مایتریپالا سیریسنا، رئیس جمهوری سری‌لانکا، روز جمعه، ششم اردیبهشت، در نشستی خبری تازه‌ترین اطلاعات مربوط به انفجارهای عید پاک در این کشور را اعلام کرد.

رئیس جمهور سری‌لانکا به نقل از اطلاعات ارتش این کشور اعلام کرد: به نظر می‌رسد طراح حملات روز یک‌شنبه زهران هاشم بوده و در جریان آن حملات کشته شده است.

گروه داعش که مسئولیت حملات سری‌لانکا را برعهده گرفته سه روز پیشتر ویدئویی منتشر کرده بود که در آن هفت مرد که چهره خود را پوشانده‌اند به اتفاق زهران هاشم، تنها فردی که چهره‌اش آشکار است، زیر پرچم داعش ایستاده‌اند و با ابوبکر بغدادی، رهبر این گروه، اعلام بیعت می‌کنند.

تصویری از ویدئویی که وبسایت اعماق، وابسته به گروه داعش، منتشر کرد

گروه داعش جز این ویدئو شواهد دیگری در دست داشتن در حملات یک‌شنبه در سری‌لانکا ارائه نکرده است.

رئیس جمهور سری‌لانکا در اظهارات روز جمعه‌اش با اعلام این که شماری از جوانان این کشور از شش سال پیش ارتباط‌هایی با داعش داشته‌اند گفت: تحقیقات تا این مرحله شمار این افراد را ۱۴۰ تن می‌داند و عملیات جست‌وجو برای دستگیری آنها در جریان است.

به گفته پلیس سری لانکا، تاکنون ۷۶ مظنون بازداشت شده‌اند که شماری از آنان خارجی، از جمله شهروندانی از سوریه و مصر، هستند.

همچنین به گفته رئیس جمهور سری‌لانکا، انفجارهای روز یک‌شنبه را ۹ بمب‌گذار انتحاری انجام دادند: هشت مرد و یک زن که همگی شهروند سری‌لانکا و تحصیل‌کرده بودند و همه آنها جز یک نفر تعیین هویت شده‌اند.

در روزهای اخیر شمار کشته‌شدگان حملات یک‌شنبه بیش از سیصد تن اعلام شده بود اما از شامگاه پنج‌شنبه اعلام شد که اشتباهاتی در شمارش اجساد روی داده و شمار دقیق کشته‌ها ۲۵۳ نفر است.

شمار زخمی‌های این حملات نیز حدود پانصد تن اعلام شده است.

انفجارهای یک‌شنبه گذشته در کلمبو، پایتخت سری‌لانکا، در سه کلیسا و چهار هتل به وقوع پیوست.

نگرانی از خشونت‌های فرقه‌ای

در پی هشدار مقام‌های امنیتی سری‌لانکا درباره حملات تلافی‌جویانه، به ویژه با استفاده از خودروهای حاوی مواد منفجره، نهادهای اسلامی این کشور از مسلمانان خواسته‌اند فعلا در مساجد حاضر نشوند و مناسک دینی را در خانه انجام دهند.

مالکولم رانجیت، کاردینال سری‌لانکا، نیز از کشیش‌های این کشور خواسته است تا اطلاع ثانوی از برگزاری مراسم عمومی در کلیساها بپرهیزند.

مقام‌های امنیتی سری‌لانکا هشدار داده‌اند که حملات تلافی‌جویانه احتمالا مراکز دینی را هدف قرار خواهد داد.

سفارت آمریکا در کلمبو از شهروندان آمریکایی خواسته است که در دو روز شنبه و یک‌شنبه از حضور در نزدیکی مراکز دینی خودداری کنند.

ارتش سری‌لانکا روز جمعه اعلام کرد حدود ۱۰ هزار سرباز برای جست‌وجوی مظنونان و همچنین برقراری امنیت در مراکز مذهبی به نقاط مختلف کشور اعزام شده‌اند.

اختلافات بین مقام‌های سری‌لانکایی

در دو روز گذشته خبرهایی در این باره منتشر شده بود که هند از ماه‌ها قبل درباره وقوع احتمالی حملات به مقام‌های سریلانکایی هشدار داده بود.

رئیس جمهوری سری‌لانکا روز جمعه اعلام کرد مقام‌های دولتی و نظامی این اطلاعات دریافتی را به اطلاع او نرسانده بودند و حتی در جلسه دو هفته پیش او با وزیر دفاع و رئیس پلیس حرفی از این اطلاعات به او زده نشد.

وزیر دفاع سری‌لانکا از مقام خود استعفا کرده و به گفته رئیس جمهور، رئیس پلیس این کشور نیز گفته است امروز (جمعه) از مقام خود کناره‌گیری می‌کند.

رئیس جمهور سری‌لانکا نخست وزیر این کشور و کابینه او را متهم کرد که با تمرکز «بیهوده» بر تعقیب قضایی شماری از افسران به اتهام ارتکاب جنایات جنگی در جریان جنگ داخلی «دستگاه اطلاعاتی کشور را تضعیف کرده است».

اختلافات بین رئیس جمهور و نخست وزیر سری‌لانکا به پیش از این بازمی‌گردد و هنوز گزارشی از واکنش نخست وزیر به اظهارات روز جمعه رئیس جمهور منتشر نشده است.

جنگ داخلی در سری‌لانکا، بین جدایی‌طلبان موسوم به «ببرهای تامیل» با نیروهای دولتی، بیش از ۲۰ سال به درازا کشید و پس از برجای گذاشتن بیش از ۷۰ هزار کشته، ده سال پیش پایان یافت.

منابع: خبرگزاری فرانسه، رویترز و رادیوفردا/ ج/ ف. دو.