بیانیه سینماگران در اعتراض به «تاراج و خون‌ریزان» در خوزستان

شماری از «منتقدان و اهالی مستقل سینما» در واکنش به اعتراضات اخیر در ایران در بیانیه‌ای اعلام کردند که «جانِ پیام ما»، «همبستگی» و «خوزستان ماست که مردم شریف‌اش در تشنگی گلوله دیدند و سرکوب».

این بیانیه که روز جمعه، یکم مرداد، منتشر شده تاکنون به امضای حدود ۸۰۰ شخصیت سینمایی از جمله داریوش مهرجویی، محمد رسول‌اف، منیژه حکمت، رضا درمیشیان، بهتاش صناعی‌ها، مصطفی عزیزی، کیومرث پوراحمد، مریم مقدم و مجید برزگر رسیده و تعداد امضاکنندگان آن در حال افزایش است.

در روزهای اخیر اعتراض مردم خوزستان به بی‌آبی با تیراندازی مأموران به سوی معترضان روبه‌رو شده که بنا بر اعلام سازمان عفو بین‌الملل تاکنون هشت نفر در این اعتراض‌ها کشته و تعدادی هم زخمی شده‌اند.

در بیانیه منتقدان و اهالی مستقل سینما آمده است: «نمی‌دانیم این کدامین نوبت است! که چندین لشگر، به حکمِ حاکمان، به سرکوبِ مالکانِ این خاک و آب، به تاراج، با بی‌شرمی تاخته بر این خاک؟!…»

در ادامه این بیانیه با اشاره به «زخم‌ها» و «خون‌های ریخته‌شده در آسمان و خیابان» ایران آمده است: «بس است این خونریزان و این تاراج و این فساد و این بلوای دردافزا….»

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: «اهالی سینما بدون وابستگی به هیچ قدرت و حزب و دسته‌ای» سکوت نخواهند کرد تا «نارفیقان و ناکسان، با مهد تمدنِ میان‌رودان چون اسیرانی رفتار کنند و حقوق ابتدایی مردمِ تشنه و زخمی را نادیده بگیرند.»

سینماگران در این بیانیه اعلام کرده‌اند که نمی‌پذیرند «آنان که پیشتر، توشه خود و هفت پشت‌شان را گستاخانه از سفره فرزندان امروز و فردای این سرزمین به یغما برده‌اند، چوب حراج‌شان را بر جان و حرمت انسان و اصالتِ اندیشیدن نیز آوار کنند و به بهایی گزاف هربار دست‌هایی از ما را به دستِ دست‌های دیگر، مورد هجمه و سرکوب قرار دهند».

در روزهای گذشته برخی از شخصیت‌های مستقل و گروه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و هنری در داخل و خارج از ایران در بیانیه‌های جداگانه‌ به حوادث اخیر خوزستان واکنش نشان داده و ضمن محکوم کردن سرکوب این اعتراض‌ها، خواستار توجه فوری به خواسته‌های مردم خوزستان شده‌اند.