حملات حوثی‌ها در دریای سرخ درآمد مصر از کانال سوئز را نصف کرد

درآمد مصر از عبور کشتی‌ها از کانال سوئز به خاطر حملات گروه حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی در دریای سرخ، نصف شده است.

خبرگزاری بلومبرگ روز یکشنبه ۱۵ بهمن گزارش داد که اسامه ربیع، رئیس اداره کانال سوئز، گفته است در ماه ژانویه درآمد مصر از عبور کشتی‌ها از کانال سوئز ۴۲۸ میلیون دلار بود که نسبت به ماه مشابه پارسال ۵۰ درصد کاهش داشته است.

او همچنین از افت ۳۶ درصدی شمار کشتی‌هایی که از این کانال طی ماه گذشته عبور کرده‌اند، خبر داد و اعلام کرد ماه گذشته تنها هزار و ۳۶۲ کشتی از این آبراه عبور کرده است.

این کانال مهم‌ترین آبراه متصل کننده اروپا از طریق دریای سرخ با خاورمیانه و آسیا است که سهمی ۱۲ درصدی در تجارت دریایی بین‌المللی دارد.

کانال سوئز یکی از مهم‌ترین منابع درآمد دولت مصر است و پارسال ۱۰ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار درآمدزایی برای مصر داشته است.

این کشور با بحران مالی مواجه است و به شدت نیازمند رشد درآمد ترانزیت کالا از کانال سوئز است.

بیشتر در این باره: افزایش تورم جهانی و قیمت نفت و گاز به‌دلیل ادامه حملات حوثی‌ها در دریای سرخ

حملات حوثی‌های مورد حمایت ایران به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، حمل و نقل دریایی را نیز دچار اخلال کرده و بخش بزرگی از محموله‌های تجاری و نفتی با دور زدن قاره آفریقا به بازارهای اروپایی و آسیایی حمل می‌شوند که باعث افزایش چشمگیر هزینه و زمان حمل محموله‌ها می‌شود.

خبرگزاری رویترز اخیراً گزارش داد که هزینه حمل هر کانتینر بار توسط کشتی‌ها در مسیر چین به اروپا، از سه هزار دلار در دسامبر پارسال به هفت هزار دلار در ماه ژانویه امسال رسیده است.

پیشتر این خبرگزاری در ۶ بهمن از قول منابعی گزارش داده بود که چین از ایران خواسته است حملات حوثی‌ها در دریای سرخ را مهار کند.

مؤسسه «سیستم مطالعات و اطلاعات کشورهای در حال توسعه»، مستقر در دهلی نو نیز اخیرا برآورد کرد که درآمدهای صادراتی هند به خاطر حملات حوثی‌ها در دریای سرخ می‌تواند تا هفت درصد، معادل ۳۰ میلیارد دلار در سال جاری میلادی، کاهش یابد.

نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا اخیراً آغاز به حملات گسترده به توانایی‌های نظامی حوثی‌ها، خصوصا موشک‌ها و پهپادهای این گروه ستیزه‌جو کرد.