هشدار درباره «سونامی ممنوع‌الکاری» در پی واگذاری نظارت بر نمایش خانگی به صداوسیما

پیام مشترک هنرمندان در شبکه‌های اجتماعی با هدف هشدار درباره بیکاری گسترده در پی واگذاری نظارت بر نمایش خانگی به صداوسیما

همزمان با هشدار درباره «سونامی ممنوع‌الکاری هنرمندان» در پی واگذاری نظارت بر نمایش خانگی به صداوسیما، روزنامه این سازمان مدعی شد که تولیدات این شبکه موجب «عادی‌سازی» ترویج فساد در جامعه است.

چند تن از هنرمندان چون محمدحسین مهدویان، ایمان صفا، مهراب قاسم‌خانی، محسن کیایی و علی شادمان با انتشار یک پست مشترک در استوری حساب کاربری خود در اینستاگرام از واگذاری اخیر با عنوان «پایان نمایش خانگی» نام بردند و افزودند: «با چراغ سبز رئیس دولت، نمایش خانگی هم دست صداوسیما افتاد و این یعنی سونامی ممنوع‌الکاری هنرمندان و پایان سرگرمی‌های مردم.»

بیشتر در این باره: واگذاری نظارت بر نمایش خانگی به صداوسیما، تهدید جبلی به برخورد با «تخلفات» بازیگران

دریافت مجوز برای تولید و نمایش در شبکه نمایش خانگی بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، اما از سال ۱۳۹۹ با قید بندی در لایحه بودجه، نظارت بر این شبکه به صداوسیما واگذار شد.

این سازمان از آن زمان از طریق «سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر» با نام اختصاری «ساترا» سانسور بر محصولات نمایش خانگی را اعمال می‌کرد، هرچند سینماگران و تهیه‌کنندگان و پلتفرم‌های این شبکه معتقد بودند که فعالیت ساترا و نظارت صداوسیما بر نمایش خانگی مبنای حقوقی و قانون جامع ندارد.

اما بر اساس مصوبه‌ای که روز ۳۰ خرداد شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست ابراهیم رئیسی تأیید شد،‌ نظارت صداوسیما بر نمایش خانگی جنبه قانونی هم به خود گرفت، چون بر اساس رویه جمهوری اسلامی، مصوبات این شورا باید اجرا شود و حتی مجلس اختیار لغو آن را ندارد.

به‌ دنبال مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره واگذاری رسمی نظارت بر شبکه نمایش خانگی به صداوسیما، پیمان جبلی، رئیس این سازمان، روز چهارشنبه ۳۱ خرداد از تدوین «آیین‌نامه تخلفات» برای بازیگران و پلتفرم‌های آنلاین نمایش خانگی خبر داد.

در دفاع از مصوبه اخیر عالی شورای انقلاب فرهنگی، روزنامه «جام جم» متعلق به صداوسیما در گزارشی مدعی شد که سریال‌های تولیدشده در شبکه خانگی، «کیان خانواده و فرهنگ ایرانی و اسلامی» را نشانه گرفته و موجب «قبح‌زدایی، عادی‌سازی و ترویج شرب خمر، استعمال سیگار و مواد مخدر» در جامعه شده است.

با استفاده از اینستاگرام و جام جم و رادیوفردا/ ف. ع./ ف. دو.