دفتر حزب دموکرات کردستان در بغداد به آتش کشیده شد

به آتش کشیدن دفتر حزب دموکرات کردستان در بغداد از سوی طرفداران آیت‌الله سیستانی

در پی توییت «نایف کردستانی» که رسانه‌های ایران از او به عنوان «یکی از شخصیت‌های همسو با حزب دموکرات کردستان» نام برده‌اند، افرادی که پرچم حشد الشعبی، گروه شبه‌نظامی شیعه را به‌دست داشتند بامداد روز دوشنبه، هشتم فروردین دفتر این حزب در بغداد را به آتش کشیدند.

نایف کردستانی روز یک‌شنبه، هفتم فروردین در توییتی نوشته بود که او طرفدار مرجعیت فردی «با اصلیت عرب» است و مرجعیت دینی افراد به گفته او «هندی، فارس و افغان» را نمی‌پذیرد «حتی اگر آن‌ها عمامه سیاه به سر کنند».

در پی انتشار این توییت، برخی گروه‌های شیعیان این پیام را توهین به مراجع شیعه قلمداد کردند و با حمله به دفتر حزب دموکرات کردستان آن را به آتش کشیدند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا در پی انتشار این توییت برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی شامگاه یک‌شنبه به آن واکنش دادند و برای نشان دادن اعتراض خود خواهان تجمع در مقابل دفتر حزب دموکرات کردستان در بغداد شدند.

آقای کردستانی ساعتی پی از انتشار این توییت در واکنش به اعتراض‌ها آن را حذف کرد و در توییتی از آیت‌الله علی سیستانی از مراجع تقلید در نجف به دلیل «سوء تفاهم» عذرخواهی کرد.

او ساعتی بعد در توییت دیگری ضمن تکرار عذرخواهی خود از «مرجعیت نجف» که آن را «خط قرمز» نامید، اعلام کرد که «صفحه شخصی او هک شده و او مدتی پیش آن را بازیابی کرده است و مسئولیتی در قبال موارد مطرح‌شده در مورد توییت‌های مربوط به مرجع گفته‌شده ندارد».

با این حال و بر اساس ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی شماری از طرفداران آیت‌الله سیستانی که رسانه‌های ایران آن‌ها طرفداران جنبش‌های «النجباء» و «کتائب سیدالشهدا» اعلام کرده است، بامداد روز دوشنبه با در دست داشتن عکس‌های آیت‌الله سیستانی و با حمل پرچم‌هایی راهی دفتر حزب دموکرات کردستان شدند و ساختمان آن را به آتش کشیدند.

در واکنش به اقدام خشونت‌آمیز حامیان آیت‌الله سیستانی، «اخلاص صباح الدلیمی»، نماینده حزب دموکرات کردستان در مجلس عراق به نمایندگی از این حزب در بیانیه‌ای اعلام کرد که «نایف کردستانی هیچ رابطه یا وابستگی به حزب دموکرات کردستان نه از دور و نه از نزدیک ندارد و توییت او صرفا نظر شخصی خود او است».