دیوان عالی آمریکا به دولت ترامپ اجازه داد فرمان مهاجرتی درباره پناهجویان را اجرا کند

دیوان عالی آمریکا در واشینگتن دی .سی (عکس از آرشیو)

دیوان عالی آمریکا روز سه شنبه ۲۱ شهریور به دولت دونالد ترامپ اجازه داد که فرمان مهاجرتی درباره توقف روند پذیرش پناهجویان به مدت ۱۲۰ روز را اجرا کند.

به گزارش رویترز، دیوان عالی آمریکا با نقض حکم یک دادگاه تجدید نظر فدرال منطقه ۹ به دولت ترامپ اجاز داد از ورود بیش ۲۴ هزار پناهجو به آمریکا جلوگیری کند.

طبق این گزارش، حکم روز سه شنبه دیوان عالی، به عنوان بالاترین مرجع قضایی در آمریکا، یک پیروزی برای دولت ترامپ محسوب شود. این درحالی است که دیوان عالی قرار است در ماه اکتبر به استدلال های دولت و مخالفان درخصوص بخش دیگر فرمان مهاجرتی در موردتوقف موقت ورود شهروندان شش کشور عمدتا مسلمان رسیدگی کند.

در همین حال، دادستان کل هاوایی گفته است، به حکم دیوان عالی احترام می گذارد و در حال تدارک و تهیه مدارک لازم برای رسیدگی به این پرونده در ماه اکتبر است.

دادگاه تجدیدنظر منطقه ۹ آمریکا در سانفرانسیسکو پنجشنبه گذشته به کاهش محدودیت فرمان مهاجرتی رای داد. طبق این رای پناهجویانی که از سوی سازمان های مهاجرتی در آمریکا اجازه رسمی دریافت کرده اند، از محدودیت موقت فرمان مهاجرتی معاف شده و می توانستند وارد آمریکا بشوند.

اما دادگستری آمریکا روز دوشنبه از دیوان عالی در خواست کرد تا در این خصوص دخالت کند.

رویترز می گوید، دادگستری آمریکا به بخشی از حکم دادگاه تجدیدنظر منطقه ۹ در سان فرانسیسکو که درباره معافیت خویشاوندان درجه ۲ شهروندان آمریکایی و دارندگان اقامت دائم در شش کشور عمدتا مسلمان است، اعتراض نکرده بود.

روز دوشنبه آنتونی کندی، یکی از اعضای دیوان عالی آمریکا موقتا جلوی اجرای حکم دادگاه فرجام سانفرانسیسکو را گرفت تا تمامی ۹ عضو دیوان عالی کشور بتوانند درجلسه خوددر روز سه شنبه این حکم را بررسی کنند.

اگر آنتونی کندی دخالت نمی کرد حکم دادگاه فرجام سانفرانسیسکو در خصوص پناهجویان از روز سه شنبه قابل اجرا می بود.

دونالد ترامپ با امضای یک فرمان اجرایی در ششم مارس ورود اتباع شش کشور عمدتا مسلمان؛ ایران، سوریه، یمن، سومالی ، لیبی و سودان، به خاک آمریکا را به مدت ۹۰ روز و در عین حال ورود پناهجویان به این کشور را به مدت ۱۲۰ روز متوقف کرد.

دونالد ترامپ و دولت آمریکا می گویند، دلیل صدور این فرمان برای جلوگیری از ورود «تروریست‌ها» و وقوع «حملات تروریستی» در خاک آمریکا است.

اما این فرمان مهاجرتی به علت صدوراحکام شماری از دادگاه‌های فدرال و دخالت دیوان عالی این کشور به طور کامل به اجرا در نیامد.

دیوان عالی آمریکا در ماه ژوئن، اعلام کرد، این فرمان مهاجرتی می بایست محدود اجرا شود و شهروندان این شش کشور که به نوعی دارای «پیوندی اصیل» با شهروندان آمریکایی، دارندگان اقامت قانونی یا شرکت هادر ایالات متحده هستند، از این فرمان به طور موقت معاف شوند.