ابراز «اميدواری» آمريکا و سوئد به عضويت اين کشور در ناتو ظرف دو ماه آینده

وزير خارجه سوئد روز جمعه پنجم خرداد گفت اين کشور هنوز اميدوار است تا قبل از اجلاس سران ناتو در ماه ژوئیه به عضويت اين پيمان درآيد.

هم‌زمان و در آستانۀ سفر آنتونی بلینکن به کشورهای منطقۀ نوردیک، یک مقام وزارت خارجۀ آمريکا نیز نسبت به رفع موانع برای عضويت سوئد در ناتو و گسترش این پیمان نظامی ابراز اميدواری کرد.

در پی تهاجم نظامی روسيه به اوکراين، فنلاند و سوئد سياست قديمی بی‌­طرفی نظامی را کنار گذاشته و برای عضويت در ناتو درخواست دادند.

عضويت فنلاند در هفته‌های گذشته سرانجام رسميت يافت ولی عضويت سوئد به دليل مخالفت مجارستان و ترکيه تاکنون تصويب نشده‌­است.

توبياس بيلستروم، وزير خارجه سوئد روز جمعه گفت: «هيچ طرح جايگزينی وجود ندارد و تنها برنامه ما عضويت کامل در ناتو است. دولت سوئد تا برگزاری اجلاس سران ناتو در ماه ژوئيه در ليتوانی فقط همين هدف را دنبال می‌­کند.»

درک هوگان، مدير موقت امور اروپا در وزارت خارجه آمريکا، نيز در مورد قطعيت يافتن عضويت سوئد تا زمان برگزاری اجلاس سران ناتو در روزهای ۲۰ و ۲۱ تیرماه ابراز اميدواری کرد و گفت در مذاکرات با ترکيه بر تصميم راسخ اعضای ناتو برای پذيرش عضويت سوئد تاکيد شده‌­است.

او افزود: «ما اميدواريم که ترکيه و مجارستان پروتکل روند عضويت سوئد را به زودی و قبل از اجلاس ليتوانی تائيد کنند.»

این مقام وزارت خارجه آمریکا همچنین تأکید کرد که واشنیگتن ودیگر اعضای ناتو پس از روشن شدن نتايج انتخابات رياست جمهوری ترکيه که دور دوم آن روز يکشنبه برگزار می شود، گفت‌وگو با دولت جديد را ادامه خواهند داد.

این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که رجب طيب اردوغان هفته گذشته در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت ترکيه در حال حاضر برای پذيرش عضويت سوئد در ناتو آمادگی ندارد.

با استفاده از گزارش‌های خبری رویترز و ‌آسوشیتدپرس/ش.ر/آ.ت.