سوئد خواستار تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران شد

در پی وقوع چند حمله علیه منافع اسرائیل در خاک سوئد، استکهلم خواستار اعلام شدن سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان «تروریستی» شد.

اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد، روز یکشنبه ۲۲ مهرماه گفت کشورش از اتحادیه اروپا می‌خواهد که سپاه پاسداران را به دلیل چندین حمله به اهداف اسرائیل در این کشور رسما یک سازمان تروریستی شناسایی کند.

آژانس اطلاعاتی سوئد، ساپو، ایران را متهم کرده است که با استخدام اعضای باندهای تبهکار سوئدی اقدام به ارتکاب جرائم خشونت‌آمیز علیه اسرائیل و سایر اهداف در سوئد کرده است؛ ایران این اتهام را رد کرده است.

طی یک سال اخیر سه حمله علیه سفارت اسرائیل در استکهلم رخ داد و در شش ماه گذشته نیز یک شرکت فناوری نظامی اسرائیل هدف دو حمله قرار گرفت.

بیشتر در این باره: سوئد: ایران احتمالا در حملات به سفارت اسرائیل در اسکاندیناوی نقش داشته است

اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد، در گفت‌وگو با روزنامه اکسپرسن خواستار آن شد که کشورش به طور جدی و در همکاری با سایر کشورهای اتحادیه اروپا به این موضوع بپردازد.

او گفت باید ارتباط فوق‌العاده مشکل‌ساز بین سپاه پاسداران و نقش مخرب آنها در منطقه و همچنین تشدید اقدامات آنها در کشورهای مختلف اروپایی از جمله سوئد رسیدگی شود.

نخست وزیر سوئد افزود: «تنها نتیجه معقول... این خواهد بود که ما به یک طبقه‌بندی تروریستی مشترک برسیم تا بتوانیم گسترده‌تر از تحریم‌هایی که در حال حاضر وجود دارد عمل کنیم».

حدود ده روز پیش پلیس سوئد و پلیس دانمارک از وقوع حملاتی در نزدیکی سفارت اسرائیل در این دو کشور خبر دادند.

پلیس دانمارک از وقوع دو انفجار «احتمالا با نارنجک دستی» در نزدیکی سفارت اسرائیل در کپنهاگ خبر داد و اعلام کرد که سه شهروند سوئدی را در این ارتباط بازداشت کرده است.

پلیس سوئد هم گفت یک روز قبل از انفجار در کپنهاگ، سفارت اسرائیل در استکهلم هدف تیراندازی قرار گرفته بود.

پس از آن تلویزیون اس‌وی‌تی سوئد گزارش داد که حمله به سفارتخانه‌های اسرائیل در استکهلم و کپنهاگ به دستور باند تبهکار فاکستروت و به دستور ایران انجام شده است.

روزنامه سوئدی «داگنز نی‌هتر» ماه مه امسال با استناد به برخی اسناد سازمان موساد گزارش داد که ایران راوا مجید، رئیس شبکه جنایی سوئدی فاکستروت، و همچنین رقیب اصلی او، اسماعیل عبدو رئیس باند رومبا، را به استخدام خود درآورده است.

بیشتر در این باره: سوئد می‌گوید ایران مسئول حمله هکری سال ۲۰۲۳ در این کشور است

روابط استکهلم و تهران در سال‌های اخیر با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بوده و مدت‌ها تحت تاثیر بازداشت و محاکمه حمید نوری در سوئد به اتهام دست داشتن در اعدام‌های جمعی زندانیان در زندان اوین در سال ۱۳۶۷ قرار داشت.

سوئد سرانجام حمید نوری را با یوهان فلودِروس، یک دیپلمات سوئدی اتحادیه اروپا و سعدی عزیزی یک شهروند دیگر سوئد تبالدل کرد.

احمد جلالی، شهروند ایرانی-سوئدی نیز در ایران به اعدام محکوم شده است. او که به دعوت ایران به تهران سفر کرده بود، به اتهام جاسوسی بازداشت و محکوم به اعدام شد. همسر این پزشک و پژوهشگر دولت سوئد را به کم‌کاری در زمینه تلاش برای آزادی او متهم می‌کند.

حبیب اسیود دیگر شهروند دو تابعیتی ایرانی- سوئدی بود که مهرماه ۱۳۹۹ در جریان سفری به ترکیه ربوده و به ایران منتقل شد. جمهوری اسلامی او را به اتهام رهبری «حرکه‌النضال»، یک جنبش جدایی‌طلب اعراب خوزستان، به افساد فی‌الارض متهم و فروردین‌ماه ۱۴۰۲ اعدام کرد.