دیده‌بان حقوق بشر سوریه: در حملات هوایی روسیه به دیرالزور ۵۳ غیرنظامی کشته شدند

این عکس از نوامبر سال جاری بخشی از درگیری‌ها داخل دیرالزور را نشان می‌دهد

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، می‌گوید در جریان حملات هوایی «ارتش روسیه» به مناطق مسکونی تحت کنترل داعش در دیرالزور، دست‌کم «۵۳ غیرنظامی» کشته شده‌اند.

رامی عبدالرحمن، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه، به خبرگزاری فرانسه گفته است شمار کشته‌شدگان پس از آن‌که امدادگران از محل حملات آواربرداری کرده‌اند، افزایش پیدا کرده‌است.

سازمان تحت مدیریت آقای عبدالرحمن پیش‌تر از کشته‌شدن ۳۴ غیرنظامی در جریان حملات خبر داده بود.

به گفته این گروه ناظر، حملات هوایی به «ساختمان‌های مسکونی» واقع در روستای الشفا، شرق رودخانه فرات، انجام شده و دست‌کم ۱۸ نفر نیز در جریان آن زخمی شده‌اند.

نهادها و سازمان‌های دیگر گزارش‌ منتشرشده از سوی دیده‌بان حقوق بشر سوریه را تائید یا رد نکرده‌اند؛ ارتش روسیه و یا دولت آن کشور نیز هنوز واکنشی به آن نشان نداده‌اند.

ناظران مستقر در لندن، گزارش‌های‌ خود را بنا بر اخبار شاهدان عینی و ناظران محلی تنظیم می‌کنند. آن‌ها می‌گویند بر پایه نوع و محل حملات و جنگ‌افزارهای استفاده‌شده، عامل حملات در روستای شفا را معین کرده‌اند.

روسیه و ایران، مهم‌ترین حامیان بشار اسد به شمار می‌روند و مستقیما در جریان جنگ داخلی سوریه نیز دخالت نظامی کرده‌اند. هر دو کشور می‌گویند به درخواست دولت مرکزی سوریه که نزد سازمان ملل صاحب نمایندگی‌ست و برای آن‌چه تهران، مسکو و حکومت بشار اسد «مبارزه با ترویست‌ها» می‌نامند وارد کارزار شده‌اند. منتقدان اما می‌گویند حضور آن‌ها در جنگ داخلی سوریه، به کشتار غیرنظامیان در برخی مناطق، مانند حلب، انجامیده‌است. روسیه و ایران نیز حامیان مخالفان اسد را عامل جنگ داخلی می‌نامند.

برخی دیگر کشورها، از جمله ترکیه یا عربستان سعودی از گروه‌های مختلفی از مخالفان بشار اسد حمایت می‌کنند. ائتلافی به رهبری ایالات متحده برخی گروه‌های مخالف اسد را، در نبردها علیه حکومت اسلامی تجهیز و همراهی کرده‌است.

گروه موسوم به حکومت اسلامی هدف حملات طرف‌های مختلف درگیر در نبردهای سوریه قرار دارد. این گروه بسیاری از مناطق تحت کنترل خود در اوج پیش‌روی‌هایش در سال‌های پیش، را از دست داده‌است. دیرالزور از واپسین مناطق سوریه‌ است که همچنان محل حضور و عملیات «داعش» است.

گزارش منتشرشده توسط گروه دیدبان حقوق بشر سوریه در مورد «حمله روسیه» به این منطقه و «تلفات غیرنظامی»، در حالی منتشرشده که تلاش‌های تازه‌ای برای ازسرگیری مذاکرات صلح در ژنو از سر گرفته شده‌است.

دو روز پیش از این استفان دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه، ضمن تاکید بر «خودداری از تعیین پیش‌شرط» از مخالفان بشار اسد دعوت کرد در تازه‌ترین دور از مذاکرات صلح شرکت کنند؛ معاون آقای دی‌میستورا نیز در پیوند با همین مذاکرات، با مقام‌های دمشق گفت‌وگو کرده‌است.

ایران، روسیه و ترکیه نیز مذاکراتی را در آستانه انجام داده‌اند که برآیند آن تشکیل چند منطقه کاهش تنش در خاک سوریه بوده‌است.

بیش از ۳۴۰ هزار نفر در جریان جنگ داخلی سوریه کشته‌شده‌اند که گزارش‌ها حاکی‌ست نزدیک به یک‌سوم آن‌ها را غیرنظامیان تشکیل می‌دهند.