ادامه حملات هوایی اسرائیل به خاک سوریه

همزمان با آغاز حملات زمینی اسرائیل به جنوب لبنان، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه از هدف قرارگرفتن سه ایستگاه رادار ضدهوایی در جنوب سوریه توسط ارتش اسرائیل خبر می‌دهد.

دو منبع نظامی سوری روز سه‌شنبه دهم مهرماه به این خبرگزاری گفتند که اسرائیل دست‌کم سه ایستگاه رادار ضد هوایی را در جنوب سوریه هدف قرار داده که یکی از آنها در یک فرودگاه نظامی مستقر بوده است.

از دیگر سو در حملات پهپادی اسرائیل به سوریه، دو ایستگاه راداری در غرب شهر سویدا که یکی از آنها در یک پایگاه هوایی مستقر بود مورد اصابت قرار گرفته‌اند.

منابع آگاه تاکید می‌کنند که به یک ایستگاه راداری در استان درعا نیز حمله شده است که بخشی از پدافند هوایی ارتش سوریه در منطقه جنوبی این کشور محسوب می‌شود.

وزارت خارجه سوریه روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای باتاکید بر حق مشروع این کشور در دفاع از سرزمین خود، از حمله هوایی و پهپادی ارتش اسرائیل به مناطقی از شهر دمشق در بامداد سه‌شنبه خبر داد که در این حملات به گفته دولت سوریه سه غیرنظامی کشته و ۹ تن زخمی شده‌اند.

اسرائیل در هفته‌های اخیر بر شدت و شمار حملات خود به نقاط نزدیک گذرگاه‌های مرزی لبنان و سوریه افزوده است.

این در حالی است که هزاران لبنانی در روزهای اخیر و در پی حملات هوایی اسرائیل به جنوب لبنان، خانه‌های خود را ترک کرده‌اند و وارد سوریه شده‌اند.

بیشتر در این باره: اسرائیل به منطقه‌ای در خاک سوریه در نزدیکی مرز لبنان حمله کرد

ارتش اسرائیل هفته پیش اعلام کرد که جنگنده‌های این کشور، زیرساخت‌های مورد استفاده حزب‌الله در این مناطق را که برای انتقال سلاح از سوریه به لبنان به کار گرفته می‌شد، بمباران کرده‌اند.

اسرائیل به ندرت درباره حملاتش به سوریه اظهار نظر می‌کند، اما مقامات این کشور بارها گفته‌اند که اجازه نخواهند داد ایران، حضورش در این منطقه را تقویت کند.

از دیگر سو ارتش اسرائیل اعلام کرده که طی روز سه‌شنبه، درگیری‌های شدیدی بین چتربازان و تکاوران اسرائیلی با نیروهای حزب‌الله در جنوب لبنان رخ داده است.

این عملیات که از شب دوشنبه آغاز شده، شامل نیروهای ویژه‌ای بوده که دو هفته قبل از نوار غزه به جبهه شمالی منتقل شده بودند.

این در حالی است که حزب‌الله لبنان روز سه‌شنبه اعلام کرد که در رگبار موشکی به سمت اسرائیل یک مرکز جاسوسی در تل‌آویو را هدف قرار داده است.

حزب‌الله یک گروه شبه‌نظامی و در عین حال یک حزب سیاسی است که بخش بزرگی از جنوب لبنان را تحت کنترل دارد.

ارتش اسرائیل بارها اعلام کرده است که نیروهای آن کشور «برای انجام عملیات دفاعی و همچنین عملیات تهاجمی، در جهت جلوگیری از حمله به کشور اسرائیل، در آماده‌باش بالایی قرار دارند».

ایالات متحده حزب‌الله را یک سازمان تروریستی می‌داند، اما اتحادیه اروپا شاخهٔ نظامی آن را در فهرست سیاه قرار داده و شاخهٔ سیاسی‌اش را تروریستی نمی‌داند. حزب سیاسی حزب‌الله در پارلمان لبنان هم نمایندگانی دارد.