شبکه سی‌ان‌ان ویدئویی از اعدام تکاوران افغان به دست طالبان منتشر کرد

تصویر آرشیوی از حامیان نیروهای طالبان

همزمان با انتشار ویدئویی که اعدام ۲۲ تکاور افغان به‌دست شبه نظامیان اسلام‌گرای طالبان را نشان می‌دهد، یک مقام ارشد این گروه روز سه‌شنبه ادعا کرد که طالبان تمایلی به درگیری با نیروهای دولت داخل شهرها ندارند.

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» روز سه‌شنبه ۲۲ تیرماه ویدئویی ۴۵ ثانیه‌ای از این واقعه منتشر کرد که گفته می‌شود مربوط به ۲۶ خردادماه (۱۶ ژوئن) سال جاری در دولت‌آباد ولایت فاریاب افغانستان در نزدیکی مرز این کشور با ترکمنستان است و در آن طالبان افسران ارتش افغانستان که بدون اسحله تسلیم شده بودند را به رگبار می‌بندند.

فرماندهان طالبان ضمن «ساختگی» خواندن این ویدئو می‌گویند که ترجیح می‌دهند شاهد تسلیم شدن نیروهای دولت باشند، تا آن‌که در شهرها درگیری نظامی رخ دهد.

اعدام تکاوران افغان در حالی صورت گرفته است که به‌گفته شاهدان عینی آن‌ها سعی داشتند خود را به افراد طالبان تسلیم کنند. شبکه خبری سی‌ان‌ان پس از بررسی این ویدئو و چند فیلم دیگر و نیز صحبت با شاهدان عینی، درستی این واقعه را – به‌رغم تکذیب طالبان – تایید کرده است.

در همین حال، سازمان صلیب سرخ تایید کرد که جسد ۲۲ تکاور افغان از این محل به دست آمده است و سازمان عفو بین‌الملل نیز این اقدام را «جنایت جنگی» خوانده است.

این فیلم در شرایطی منتشر می‌شود که طی روزهای آینده یک هیئت عالی‌رتبه از سوی دولت افغانستان برای مذاکره با طالبان به دوحه سفر می‌کند.

طالبان طی دو ماه اخیر و در آستانه خروج نیروهای خارجی که قرار است تا اوایل سپتامبر تکمیل شود بخش گسترده‌ای از خاک افغانستان را تصرف کرده است. افراد طالبان در حال حاضر بیش از یک سوم از ۴۲۱ وُلسوالی‌ها (شهرستان‌ها) و مراکز شهرستان افغانستان را در تصرف خود دارند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه، سی‌ان‌ان و وب‌سایت رادیو فردا/ آ.ت/ ر.ح